Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 23774
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 25 آگوست 2020 - 16:48 |

وزارت خارجه ادعای پاکستان مبنی بر وضع تعزیرات بر طالبان را بررسی کرد

وزارت خارجه ادعای پاکستان مبنی بر وضع تعزیرات بر طالبان را بررسی کرد

وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه گفته که سند منتشره وزارت خارجه پاکستان مبنی بر وضع تحریم بر رهبران طالبان را بررسی کرده‌است.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه که امروز سه‌شنبه (۴ سنبله) منتشر شده آمده که “دولت جمهوری اسلامی افغانستان سند منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان را، پیرامون تطبیق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، با دقت ملاحظه نموده و مورد بررسی همه‌جانبه قرار داد.”

در اعلامیه آمده که مطابق به این سند منتشره وزارت خارجه پاکستان،‌ حکومت پاکستان تعهد نموده است تا قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد را، در پیوند به وضع محدودیت‌‌های سفر، تحریم سلاح و منجمدسازی منابع مالی افراد و گروه‌های منسوب به طالبان، عملی سازد.

وزارت خارجه گفته که دولت افغانستان روند تطبیق این سند و تحقق قطعنامه‌های مشمول آن را به صورت مستمر مورد نظارت و پیگیری قرار خواهد داد.

تطبیق و تحقق همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌ویژه‌ مصوباتی که سبب قطع منابع تمویل و تجهیز فعالیت‌های تروریستی و جلوگیری از جنگ و خونریزی می‌شوند بر همه دولت‌ها الزامی می‌باشد.

وزارت خارجه گفته که دولت افغانستان، در کنار سایر ملل مسوول و متعهد به صلح و امنیت بین‌الملل، خودرا ملزم به رعایت و تطبیق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌ویژه قطعنامه‌های شماره ۲۲۵۵، ۱۹۸۸، ۱۲۶۷، ۲۲۵۳ می‌داند و از پاکستان نیز می‌طلبد تا ضمن رعایتِ تعهدات‌اش، قطعنامه‌های نامبرده را کاملاً عملی کند.

در اعلامیه وزارت خارجه یک‌بار دیگر از طالبان خواسته شده تا مذاکرات صلح را هرچه زودتر آغاز و با قطع خونریزی و تعهد کامل به صلح باعزت و پایدار، خود را در معرض تعزیرات و تحریمات بین‌المللی قرار ندهند.

سه روز پیش وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که بر بنیاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، بر ملابرادر، شبکه حقانی و برخی رهبران دیگر این گروه، محدودیت وضع کرده است. گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز گفت که این ادعای پاکستان را بررسی می‌‎کند.

اما دیروز طالبان مسلح اعلام کردند یک هیات بلند پایه این گروه از دفتر قطر به رهبری ملابرادر به پاکستان دعوت شده‌است.

این هیات طالبان همین امروز در اسلام آباد با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیدار دارد.

آقای قریشی گفته که با هیات طالبان در مورد روند صلح افغانستان مشورت خواهد کرد؛ زیرا مشورت‌های گذشته موثر واقع شده و بر بنیاد آن توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا به امضا رسیده است.

اما؛ با توجه به این‌همه تناقض آگاهان بر این باور اند که پاکستان همواره از جنگ و صلح افغانستان منحیث ابزار برای تحقق اهداف خود در افغانستان استفاده کرده و هیچ‌گاهی در روابط خود با افغانستان صادق نبوده و نخواهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.