Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 23465
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 20 آگوست 2020 - 10:25 |

چین: صلح افغانستان باید مانع بروز جنگ بعدی شود

چین: صلح افغانستان باید مانع بروز جنگ بعدی شود

وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین طی یک تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه کشور تاکید داشت که صلح باید پایدار و مانع بروز جنگ بعدی باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمدحنیف، اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با آقای وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین از طریق تلفن گفتگو کرد.

دو طرف در این تماس تلفنی که روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ اسد) انجام شد، در رابطه به آغاز مذاکرات صلح و اجماع منطقه‌ای، کاهش خشونت ها و آتش بس بشردوستانه، آزادی زندانیان، همکاری‌های اقتصادی دو جانبه و اتصال منطقه‌‌ای صحبت و تبادل نظر کردند.

آقای اتمر با ابراز سپاس از همکاری های موثر و سازنده جمهوری خلق چین با افغانستان در عرصه‌های مختلف، خواهان ایفای نقش عمده پکن در روند صلح افغانستان و همکاری در ایجاد اجماع منطقه‌ای شد.

سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان با تأکید بر افزایش سرمایه گذاری های چین در أفغانستان، توجه جدی به پروژه مس عینک و رشد و گسترش تجارت میان دو کشور افزود، نیاز است اتصال منطقه‌ای، تجارت و همکاری های اقتصادی میان افغانستان،‌ چین،‌ پاکستان و آسیای مرکزی توسعه و گسترش یابد و در بخش برق و زیرساخت ها گفتگوهای منظم داشته باشیم.

در ادامه، وزیر امور خارجه چین با تأکید بر اهمیت و جایگاه افغانستان در سیاست خارجی چین به عنوان کشور همسایه، اظهار داشت که کشورش از رهبری روند صلح توسط دولت افغانستان، آغاز مذاکرات بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، حفظ نظام جمهوری اسلامی،‌ فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح و دستآوردهای ۱۹ سال پسین در افغانستان، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

آقای یی افزود، صلح در افغانستان باید پایدار، فراگیر و مانع بروز جنگ بعدی باشد و این صلح تنها در چهارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ممکن می‌باشد.

آقای یی گفت، چین نه تنها خودش؛ بلکه از ایجاد اجماع برای صلح افغانستان در سطح منطقه و جهان نیز حمایت می‌کند.

وی با یادآوری از موقعیت اقتصادی افغانستان به عنوان نقطه اتصال ترانسپورتی از آمادگی چین برای کار در پروژه های اقتصادی با افغانستان به طور دوجانبه‌،‌ منطقه‌ای و همچنین با آسیای مرکزی خبر داد.

این درحالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در تماس تیلفونی با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه کشور از آمادگی برای میزبانی مذاکرات بین الافغانی خبرداده است.

از سوی هم، دور نخست مذاکرات بین الافغانی که قرار بود در دوحه قطر برگزار شود، به دلیل عدم رهایی زندانیان حکومت از سوی طالبان و عدم رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت به تعویق افتاده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.