Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 22356
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 01 آگوست 2020 - 16:10 |
رویترز:

آمریکا پیشنهاد حبس خانگی صدها زندانی خطرناک طالبان پس از رهایی را داده است

آمریکا پیشنهاد حبس خانگی صدها زندانی خطرناک طالبان پس از رهایی را داده است

آمریکا پیشنهاد کرده که صدها زندانی خطرناک طالبان پس از رهایی از زندان‌های افغانستان حبس خانگی شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع ارشد رسمی گفته که آمریکا این راه حل پیشنهادی را برای خروج از بن بست رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات صلح داده است.

روز گذشته اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جریان سخنرانی‌ به مناسبت عید قربان تاکید کرد که تاکنون از میان فهرست ۵ هزار نفره طالبان ۴۶۰۰ نفر آنان آزاد شده‌اند اما در مورد آزادی ۴۰۰ نفر دیگر آنان لویه جرگه باید تصمیم بگیرد و افزود در میان این ۴۰۰ نفر افرادی هستند که براساس قانون اساسی، رئیس جمهوری صلاحیت آزادی آنان را ندارد.

این منابع به رویترز گفته‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی در هفته جاری به دولت افغانستان و طالبان پیشنهاد کرده‌اند که جنگجویان طالبان که متهم به ارتکاب خونین‌ترین حملات در افغانستان هستند، پس از رهایی از زندان در مکانی تحت نظارت طالبان و دولت قرار بگیرند.

زلمی خلیلزاد و دیپلمات‌های آمریکایی در تلاش‌‌اند تا مذاکرات صلح را هرچه زودتر آغاز کنند که به خاطر تکمیل نشدن رهایی زندانیان گروه طالبان بنا به فهرست موردنظر آنها به تاخیر افتاده است.

گفته می‌شود آقای خلیلزاد در دیدار اخیر از کابل و دوحه آقای غنی و نمایندگان طالبان را برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی تحت فشار قرار داده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان

یک دیپلمات ارشد غربی به رویترز گفته که: “آمریکایی‌ها و متحدان آنها موافق هستند که دیوانگی خواهد بود که اجازه دهیم برخی از خطرناک‌ترین جنگجویان طالبان آزادانه گشت و گذار کنند. نیروهای افغان آنها را به جرم انجام برخی از فجیع‌ترین جنایات علیه بشریت دستگیر کرده اند.”

دفتر زلمی خلیلزاد و ریاست جمهوری افغانستان درباره این خبر تاکنون واکنشی نشان نداده اند.

روند آزادی زندانیان گروه طالبان و دولت

رهایی پنج هزار زندانی طالبان در مقابل آزادی یک هزار زندانی دولت از نزد این گروه، بخشی از توافقنامه صلح آمریکا با طالبان است که به تاریخ دهم حوت/اسفند سال گذشته امضا شد.

پیش از این دولت افغانستان اعلام کرده بود که ۵۹۲ زندانی گروه طالبان را به دلیل داشتن “اتهام‌های سنگین” رها نمی‌کند و از گروه طالبان خواسته است تا فهرست جدیدی از زندانیان خود را به دولت افغانستان بدهد.

اما گروه طالبان بر رهایی تمامی افرادی اصرار دارد که فهرست آن‌ها از قبل به دولت افغانستان داده شده است. این گروه تاکید کرده تا زمانی که تمامی زندانیان آن‌ها رها نشوند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نمی‌شود و این موضوع ممکن است باعث ادامه جنگ شود.

پیشتر نیز سهیل شاهین، از سخنگویان دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته بود در صورت رهایی همه زندانیانی که فهرست آنان به دولت داده شده، این گروه حاضر است بعد از عید قربان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کند.

روز گذشته گروه طالبان نیز اعلام کرد که ظرف یک روز دیگر با آزادی ۷۹ زندانی دولت، رهایی یک هزار زندانی را تکمیل می‌کند.

| منبع خبر : رویترز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.