Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 23863
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 27 آگوست 2020 - 9:01 |

اداره بازرس افغانستان: بودجه کرونا در ولایت‌ها حیف و میل می‌شود

اداره بازرس افغانستان: بودجه کرونا در ولایت‌ها حیف و میل می‌شود

اداره بازرس ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید نتیجه بررسی این نهاد نشان می‌دهد که بودجه اختصاص یافته برای مبارزه با ویروس کرونا در برخی ولایت‌ها نیز “حیف و میل” شده است.

غزال حارس، رئیس این اداره می‌گوید وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان نیز نیازسنجی لازم برای استفاده این بودجه و مدیریت درست آن نکرده است.

این اداره که جدیدا برای مبارزه با فساد اداری ایجاد شده، در روزهای گذشته ۹ مقام ارشد دولتی شامل وزیر پیشین صحت، سه معاون پیشین و یک معاون برحال این وزارت را به دادستانی کل معرفی کرد.

همچنین این اداره والی‌های سابق هرات و نورستان و والی‌های برحال میدان وردک و بدخشان را به داستانی معرفی کرده است.

اداره بازرس افغانستان حدود یک ماه قبل نیز از موجودیت فساد در مصرف بودجه کرونا در افغانستان خبر داده بود.

خانم حارس، امروز (چهارشنبه، پنجم سنبله/شهریور) در کابل به خبرنگاران گفت که بررسی‌هایی همچنین براساس گزارش‌های تحقیقی خبرگزاری پژواک درباره قاچاق ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان و همچنین گزارش روزنامه ۸صبح درباره حیف و میل بودجه کرونا انجام شده است.

این نهاد فهرستی از ۳۳۵ دستگاه تنفس مصنوعی را در سراسر افغانستان و محل استفاده آنها را منتشر کرده است.

خانم حارس گفت که از این دستگاه‌ها استفاده درست نشده، به طور مثال دریکی از شفاخانه‌ها با توجه به اینکه افراد بیمار و نیازمند به این دستگاه زیاد بوده ولی فقط ۴۰ بیمار به این دستگاه وصل شده است.

ایشان گفت که بررسی دیگر این نهاد مصرف بودجه مبارزه با کرونا در ولایت‌های افغانستان بوده است که روزنامه ۸ صبح از حیف و میل آن گزارش داده بود.

او گفت بررسی این نهاد در چهار ولایت، نشان دهنده حیف و میل بودجه مبارزه با کرونا است. به گفته او بررسی سایر ولایت‌ها نیز ادامه دارد.

او گفت بررسی‌ چهار ولایت‌ نورستان، میدان وردک، بدخشان و هرات نشان داده که خریداری اجناس بیشتر از قیمت بازار بوده است.

این اداره قبلا گزارش داده بود که یک پایه دستگاه تب سنج در ولایت لوگر به ۹۱ هزار افغانی خریداری شده و امروز نیز آنرا تایید کرد و گفت که براساس اسناد ۱۵ دستگاه به قیمت یک میلیون و ۳۶۵ هزار افغانی خریداری شده است.

خانم حارس همچنین گفت که بعد از گزارش کمبود دارو در شفاخانه‌های مخصوص درمان بیماران کووید ،۱۹ تیم اداره بازرس به این شفاخانه‌ها مراجعه کردند و متوجه شدند که انبار پر از دارو است ولی به بیماران داده نمی‌شود.

او گفت وقتی از دکتران درباره علت این کار پرسیده شد، آنان گفتند که “مقدار دارو به حدی زیاد است که ما فرصت دسته بندی آنرا نداریم.”

به گفته او در همین زمان وزارت سفارش خرید داروهای بیشتر را نیز داده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.