Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 22768
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 آگوست 2020 - 16:00 |

افزایش شمار خبرنگران زندانی در سال ۲۰۱۹

افزایش شمار خبرنگران زندانی در سال ۲۰۱۹

سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته است که در سطح جهان ۳۸۹ خبرنگار تا پایان سال ۲۰۱۹ مستقیماً درارتباط با فعالیت‌های شان در زندان ها به سر برده اند. در افغانستان شمار خبرنگاران کشته شده بعد از مکسیکو و سوریه بیشترین بوده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارش سالانه ۲۰۱۹ اش که به روز جمعه نشر کرده است، گفته است که تقریباً نیمی از این خبرنگاران، در چین، مصر وعربستان سعودی زندانی بوده اند.

براساس این گزارش، اکثریت خبرنگاران زندانی در چین، به اقلیت مسلمان ایغور تعلق داشته اند. در گزارش خبرنگاران بدون مرز آمده است که در مصر و عربستان سعودی بیشتر خبرگاران، بدون حکم و یا اتهام زندانی اند. حتی کسانی که رها می شوند، بازهم اغلب با فشار های سختی مواجه اند.

همچنین در این گزارش آمده است که در سوریه شمار واقعی خبرنگاران که زندانی اند، احتمالاً به مراتب بیشتر از ۲۶ مورد است که توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز راجستر شده است.

اکثریت خبرنگاران که در سال ۲۰۱۹ کشته شده اند، در سوریه و مکسیکو، در هر یک ۱۰ خبرنگار، در افغانستان ۵، در پاکستان ۴ و در سومالیا ۳خبرنگار بوده اند.

اما براساس این گزارش در کل، شمار موارد خبرنگارانی که کشته شده اند، از ۸۶ به ۴۹ مورد کاهش یافته است.

در امریکای لاتین ۱۴ خبرنگار کشته شده‌اند که بیشتر از مجموع موارد کشته شده ها در کشورهای بحرانی خاور میان مانند سوریه، یمن و عراق بوده اند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز می افزاید که در پایان سال ۲۰۱۹، در سطح جهان ۵۷ خبرنگار ربوده شده اند: ۳۰ نفر در سوریه، ۱۵ نفر در یمن، ۱۱ نفر در عراق و یک تن در شرق اوکرائین

| منبع خبر : خبرگزاری دویچه وله
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.