Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 22933
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 11 آگوست 2020 - 16:50 |

برنامه “دسترخوان ملی” تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود

برنامه “دسترخوان ملی” تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت احیاء و انکشاف دهات کشور می‌گوید که روند تطبیق برنامه “دسترخوان ملی” تا یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.

حکومت افغانستان به تاریخ ۲۸ سرطان سال جاری برنامه دسترخوان ملی را با هزینه ۲۴۴ میلیون دالر افتتاح نمود.

دسترخوان ملی که در دو مرحله تطبیق می‌شود در مرحله اول آن که شامل ۳۴ ولایت،۱۲۳ ولسوالی، ۱۲۸۹۶ قریه و در مجموع ۱٫۶۷ میلیون خانواده را در بر می‌گیرد که در مرحله اول مجموع مصارف دسترخوان ملی به ۸۶ میلیون دالر می‌رسد و مواد اولیه همچون آرد، برنج، روغن، لوبیا و صابون دست شویی در این مرحله توزیع می‌گردد.

مرحلۀ دوم دستر خوان ملی هم ۳۴ ولایت را در بر می گیرد که شامل ۲۳۵ ولسوالی، ۲۱۸۴۲ قریه بوده و ۵٫۲ میلیون خانواده را احتوا خواهد کرد و بودجه مرحله دوم ۱۵۸ میلیون دالر است که در مجموع درهر دو مرحله ۹۰ درصد تمام ملت افغانستان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

اما پارلمان افغانستان برنامه دسترخوان ملی را رد و آن را مخالف قانون خوانده است؛ با وجود مخالفت پارلمان حکومت افغانستان اعلام کرد که این برنامه را تطبیق می‌کند.

فرویدن آژند سخنگوی وزارت احیاء و انکشاف دهات امروز سه شنبه (۲۱ اسد) در صحبت با خبرگزاری جمهورگفت:” اینکه این برنامه اجرا می‌شود یا خیر ما چیزی گفته نمی‌توانیم و باید ریاست جمهوری یا معاونت اول به شما جواب بگوید اما ما روی مکانیزم تطبیق آن کار می‌‌کنیم و تا یک ماه  دیگر روند تطبیق برنامه دستر خوان ملی عملا در کشور آغاز می‌گردد”.

آقای آژند گفت:” مسوولیت تطبیق برنامه دسترخوان ملی را وزارت احیاء و انکشاف دهات و شهرداری‌ها به عهده دارند که وزارت احیاء و انکشاف دهات توسط شورای‌های انکشافی این برنامه را در روستا ها تطبیق می‌کند و بیشترین توزیع‌ها هم در روستا است”.

وی بیان داشت:” شورای‌های انکشافی لیست ۹۰ درصد نفوس روستا را در چهار کتگوری که شامل خانواده‌های خیلی فقیر، فقیر، نیازمند و متوسط می‌شوند را تنظیم می‌کنند و بعدآ کمیته‌های نظارتی تشکیل شده و لیست‌های ارایه شده را بررسی می‌کنند”.

سخنگوی وزارت احیاء و انکشاف دهات گفت:” اعضای کمیته‌های نظارتی متشکل از متنفذین محلی، ملا امامان مساجد و معلمین هستند و بعد از بررسی اعضای کمیته، پول به اوکونت‌های/ شماره‌های حساب شورای‌های انکشافی واریز شده و مواد غذایی برای مستحقین خریداری می‌شوند”.

آقای آژند گفت:” ما در حال حاضر در مرحله تنظیم لیست‌ها و تشکیل کمیته‌های نظارتی که فاز اول مرحله اول که  شامل ۱۲۳ ولسوالی (۱۲ هزار قریه هستند) قرار داریم”

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.