Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 23069
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 13 آگوست 2020 - 19:59 |

ترامپ از امضای توافقنامه تاریخی بین اسرائیل و امارات خبر داد

ترامپ از امضای توافقنامه تاریخی بین اسرائیل و امارات خبر داد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور خبر داده است.

آقای ترامپ در بیانیه‌ای مشترک گفته که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی ابراز امیدواری کردند که “این دستاورد تاریخی بتواند به پیشرفت صلح در خاورمیانه” کمک کند.

در این بیانیه مشترک آمده که در نتیجه این توافق، اسرائیل طرح هایش را برای ضمیمه کردن بخش‌های بزرگی از کرانه غربی به حال تعلیق درمی‌آورد.

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درصدد ضمیمه کردن بخش‌های وسیعی از کرانه غربی اشغالی بوده است.

اسرائیل تا کنون با کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط رسمی نداشته اما روابط تجاری میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی این منطقه در جریان بوده، اما به دلیل حمایت این کشورها از فلسطینیان، رابطه دیپلماتیک برقرار نشده است.

بیشتر کشورهای حاشیه خلیح فارس با اسرائیل در مورد نگرانی از نفوذ ایران در منطقه اشتراک نظر دارند.

نگرانی‌ها در مورد نفوذ منطقه‌ای ایران به تماس‌هایی غیررسمی بین اسرائیل و این کشورها منجر شده است.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به اعلام این خبر از سوی آقای ترامپ، در توییتی به زبان عبری گفته: “روز تاریخی”

او گفت: “این توافق پیشرفتی چشمگیر در روابط اعراب و اسرائیل است که به کاهش تنش‌ها منجر شده و انرژی جدید برای تغییر مثبت ایجاد می‌کند.”

دو ماه پیش یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا در اقدامی کم‌سابقه در مقاله‌ای که برای روزنامه پرفروش اسرائیلی یدیعوت اخرونوت نوشت گفت اسرائیل با طرح الحاق زمین‌های کرانه غربی اشغالی نمی‌تواند انتظار عادی سازی روابط با جهان عرب را داشته باشد.

این سومین توافقنامه صلح بین اسرائیل و اعراب از زمان اعلام استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل توافقاتی را امضا کردند.

در هفته‌های آینده نمایندگانی از اسرائیل و امارات برای امضای توافقاتی دوجانبه با هم ملاقات خواهند کرد. این توافقات در زمینه سرمایه گذاری، توریسم، پروازهای مستقیم بین دو کشور، مسائل امنیتی، ارتباطات، تکنولوژی، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست و ایجاد سفارتخانه‌ خواهد بود.

براساس بیانیه مشترک منتشر شده، این کشورها همچنین به آمریکا در راه اندازی “برنامه استراتژیک برای خاورمیانه” خواهند پیوست.

رهبران دو کشور گفته‌اند که “نگرشی مشابه در ارتباط با تهدیدات و فرصت‌ها ” درمنطقه و همچنین تعهد مشترک برای ارتقاء ثبات از طریق تعاملات دیپلماتیک، افزایش یکپارچگی اقتصادی و مسائل امنیتی نزدیکتر دارند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.