Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 23433
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 19 آگوست 2020 - 16:50 |

غنی: عواقب آزادی زندانیان طالب بر دوش رهبران غرب است

غنی: عواقب آزادی زندانیان طالب بر دوش رهبران غرب است

رئیس جمهور غنی در مصاحبه‌ای پیامدهای ناگوار رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را بر دوش رهبران کشور های غربی گذاشت.

به نقل از “شفقنا افغانستان” رئیس ‌جمهور غنی در مصاحبه‌ای تازه با روزنامه بریتانیایی تایمز در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان گفته‌است که رهبران کشورهای اروپایی و امریکا در مسئولیت عواقب رهایی این افراد شریک هستند.

رئیس جمهور در بخشی از این مصاحبه گفته‌است: «اگر مواد مخدر در بریتانیا و اروپا افزایش یابد تمام رهبران شما در این امر شریک اند. اگر آمفتامین به سواحل آمریکا برسد ما باید بدانیم که عواقب این رهایی می‌باشد، و اگر این افراد مرتکب جرم شوند مسئولیت مشترک جهان می‌باشد.»

این در حالی است که گفته می‌شود، شماری از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر و شهروندان خارجی شامل زندانیان باقی‌مانده طالبان هستند. گزارش شده که بیش ۱۵۰ قاچاقچی مواد مخدر شامل ۴۰۰ زندانی طالبان می‌باشند.

حکومت افغانستان این افراد را خطرناک می‌خواند و سرنوشت آنان را به لویه جرگه واگذار کرد. لویه جرگه اما به رهایی این ۴۰۰ نفر رأی مثبت داد.

حکومت به فیصله لویه جرگه، از این افراد تاکنون ۸۰ نفر را رها کرده؛ اما تاکنون ۳۲۰ نفر دیگر در زندان هستند. گفته می‌شود که به دلیل مخالفت برخی کشورها روند رهایی زندانیان طالبان، متوقف شده‌است.

اخیرا فرانسه و استرالیا از حکومت افغانستان خواستند که زندانیان «تروریست» را رها نکند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت اوایل هفته جاری، مذاکرات بین‌الافغانی پس از رهایی زندانیان باقی‌مانده طالبان آغاز شود؛ اما گفته می‌شود به دلیل توقف روند رهایی این زندانیان، مذاکرات به تعویق افتاده‌است.

در همین حال مقام‌های امریکایی بر آغاز هرچه زوتر مذاکرات بین‌الافغانی تاکید دارند و خواهان تسریع روند رهایی زندانیان طالبان هستند.

| منبع خبر : اسپوتنیک نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.