Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 23219
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 16 آگوست 2020 - 10:58 |

فاطمه سلطانی ۱۸ ساله جوان‌ترین دختر کوه نورد افغان بر فراز قله نوشاخ پامیر

فاطمه سلطانی ۱۸ ساله جوان‌ترین دختر کوه نورد افغان بر فراز قله نوشاخ پامیر

برای اولین بار فاطمه سلطانی ۱۸ ساله به عنوان جوانترین دختر کوهنورد افغان بر فراز بلندترین قله افغانستان به نام نوشاخ، در کوه‌های هندوکش صعود کرد.

در ماه آگوست/اوت ۲۰۱۹، حنیفه یوسفی، اولین دختر افغان بود که موفق به فتح بلند‌ترین قلهٔ کشورش شد.

قلهٔ ۷۴۹۲ متری (۲۴۵۸۰ فوتی) نوشاخ در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان قرار دارد.

علی اکبر سخی، سرپرست این گروه کوه نوردان به بی‌بی‌سی گفت این تیم کوهنوردی شامل سه دختر و شش پسر از ولایت‌های کابل، بامیان، بغلان، بدخشان، میدان وردک، غزنی و هرات بودند که ۱۸ جولای ۲۰۲۰ کابل را به هدف قله نوشاخ ترک کردند.

به گفته او چهار روز بعد از ترک کابل، آنان از روستای “قاضیده” ولسوالی واخان به طرف دره نوشاخ قدم زدن را آغاز کردند و بعد از سه هفته کوهنوردی در مسیر قله، ششم آگوست، ساعت ۷ شب با تمام اعضا بر فراز قله نوشاخ به بلندای ۷۴۹۲ متر صعود کردند.

آقای سخی می‌گوید که این قله درسال ۲۰۰۹ توسط ملنگ دریا و عمرالدین سنجر به همکاری کوهنوردان فرانسوی نیز فتح شده بود.

به گفته او کوهنوردان کنونی با استفاده از امکانات شخصی خود این قله را فتح و به جهانیان نشان دادند که افغان‌ها نیز ظرفیت فوق‌العاده را در راه‌اندازی چنین برنامه‌های بزرگ کوهنوردی دارند.

او می‌گوید اولین بار بود که تمامی اعضای یک گروه کوهنوردی به صورت جمعی موفق به فتح گروهی نوشاخ می‌شوند و این کار در نوع خود بی‌سابقه است.

به گفته آقای سخی این کار توسط گروه کوهنوردی افغان به نام هک وینچر افغانستان( HikeVentures Afghanistan ) به همکاری شرکت گردشگری محلی واخان تنظیم و انجام شد.

او می‌گوید افراد این گروه شامل فاطمه سلطانی بود که رکورد جوانترین دختر را برای صعود به قله نوشاخ ثبت کرد. به گفته او عاقله هاشمی، طاهره سلطانی، ذبیح افضلی، بومان علی آدینه، علی شاه فرهنگ، خیبر خان، ادب شاه گوهری و علی اکبر سخی اعضای دیگر این گروه بودند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.