Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 23371
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 18 آگوست 2020 - 17:00 |

معامله امارات متحده عربی با اسرائیل برای ایران به چه معناست؟

معامله امارات متحده عربی با اسرائیل برای ایران به چه معناست؟

ایران به تلاش برای عادی سازی روابط دپلوماتیک میان امارات متحدۀ عربی و اسرائیل خشمگینانه واکنش نشان داده است.

امکان دارد چنین روابطی فشار بر تهران را افزایش دهد، خصوصاً بعد از اینکه مقامات امریکایی و اسرائیلی گفتند که کشورهای عربی دیگر منطقه نیز شاید به چنین اقدام رو آورند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از این اقدام شیخ محمد بن زاید رهبر بالفعل امارات سخت انتقاد کرده و آن را “اشتباه عظیم “خوانده است.

رئیس جمهور روحانی به امارات هشدار داده تا به اسرائیل، که دشمن سرسخت تهران در منطقه پنداشته می‌شود، اجازه ندهد که در حوزۀ خلیج فارس برای خود جای پای درست کند.

جنرال محمد باقری لوی درستیز قوای مسلح ایران هم گفت که در نتیجۀ توافق صلح میان امارات متحدۀ عربی و اسرائیل، روش تهران در برابر امارات تغییر خواهد کرد.

او گفت اگر چیزی در خلیج فارس رخ دهد و به امنیت ملی ایران صدمه وارد شود امارات مسئول خواهد بود.

بسیاری در ایران به این نظر اند که روابط عمیق میان امارات و اسرائیل و گسترش حضور این کشور در منطقه، منافع و اهداف منطقوی ایران را تهدید می‌کند.

ایران اکنون هم بر اثر تعزیرات امریکا زیر فشار اقتصادی شدید قرار داشته و از شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت را در سطح منطقه دیده است.

طبق ارقام رسمی بیش از ۳۴۰ هزار نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا و تقریباً ۲۰ هزار نفر جان باخته اند.

ترور اخیر جنرال قاسم سلیمانی قوماندان جناح قدس سپاه پاسداران توسط نیروهای امریکایی ضربۀ بزرگ دیگر بود که بر پیکر نظام جمهوری اسلامی وارد شد.

فریدون مجلسی دیپلومات سابق و تحلیلگر امور سیاسی در مصاحبۀ اخیر خود با یک ویب سایت ایرانی گفت که: “بدون شک مهمترین عامل در کاهش یا افزایش امنیت اسرائیل به کاهش یا افزایش فشار بر ایران ربط می‌گیرد.”

گزارش‌های رسانه‌های ایران می‌رساند که با رسمی شدن روابط میان امارات و اسرائیل تجسس اسرائیل از ایران آسانتر خواهد شد و امکان دارد که اسرائیل مرکز جمع آوری معلومات استخباراتی در جوار ایران تأسیس کند.

این گزارش‌ها به دنبال انفجار مرموز ماه جولای در تأسیسات اتومی نطنز و چندین واقعه آتشسوزی و انفجار در این اواخر در ایران نشر می‌شود که شایعات دست داشتن اسرائیل در آن را به دنبال داشته است.

گزارش‌های دیگر رسانه‌های ایران می‌رساند که روابط رسمی امارات و اسرائیل امکان دارد به روابط تجارتی امارات و ایران صدمه برساند.

اتاق تجارت ایران امارات متحدۀ عربی را شریک عمدۀ تجارتی خود می‌داند.

سیدهادی برهانی یک کارشناس دیگر مقیم تهران به رسانه‌ها گفته است که نهادهای دیپلوماتیک ایران باید به امارات واضح سازند که اماراتِ دارای روابط با اسرائیل را چون گذشته نخواهند پنداشت.

او اسرائیل را “مهمترین دشمن ” ایران خوانده گفت که تهران باید واکنش خود را با دیگر کشورهای عربی و اسلامی هماهنگ سازد و از اقدامات یکجانبه در برابر امارات خودداری کند.

باور بر این است که نگرانی از ایران سبب شد تا امارات متحدۀ عربی و اسرائیل که از چندین سال به این‌سو با هم در رابطه بودند به یکدیگر نزدیکتر شوند.

علی مطهری عضو سابق پارلمان ایران در حالی که امارات را به خیانت متهم کرد، حکومت ایران را نیز به ارتباط نزدیک شدن امارات و اسرائیل مقصر دانست.

او که همیشه از پالیسی‌های دولت انتقاد می‌کند در تویت خود نوشت:” ما عرب‌ها را ترساندیم و به آغوش اسرائیل سوق دادیم.”

اسرائیل و امارات هفتۀ گذشته اعلام کردند که به اساس توافقی، که به میانجی‌گری واشنگتن صورت گرفت، همکاری و عادی سازی روابط را آغاز می‌کنند.

اسرائیل در توافق‌نامه پذیرفت که ملحق ساختن برخی مناطق کرانۀ غربی به خاک خود را که با مخالفت بین‌المللی روبرو است، تعلیق خواهد کرد.

امارات متحدۀ عربی بعد از مصر و اردن سومین کشور عربی و اسلامی و اولین کشور حوزۀ خلیج فارس است که روابط خود را با اسرائیل عادی می‌سازد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.