Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 23184
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 آگوست 2020 - 18:13 |
طالبان:

گفتگوهای صلح بین‌الافغانی خواهد بود نه گفتگوی دولت با طالبان

گفتگوهای صلح بین‌الافغانی خواهد بود نه گفتگوی دولت با طالبان

طالبان بار دیگر از گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان انکار کرده و تاکید دارند که گفتگوهای صلح بین الافغانی خواهد بود و این گفتگوها زیر نام گفتگو میان دولت افغانستان و طالبان برگزارنخواهد شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی خودخوانده طالبان در یک پیامی در واکنش به اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان در مورد ۴۰۰ زندانی طالبان، گفته که طالبان این حرف‌ها را مغرضانه می‌داند.

او افزوده که اعضای طالبان (۴۰۰ زندانی باقی مانده) برای هیچ کشور خارجی تهدید و خطر نبودند و نیستند.

اخیراً رییس جمهور غنی در نشستی در یک انستیتیوت امریکایی گفته که ۴۰۰ زندانی باقی مانده طالبان افراد خطرناکی هستند که در قاچاق مواد مخدر دست دارند و آنان امنیت افغانستان، امریکا و جهان را تهدید می‌کنند؛ ولی رهایی آنان برای انجام گفتگوهای صلح ضرورت است.

اما؛ طالبان گفته که “اینگونه اظهارات غیر مسئولانه در آستانه مذاکرات نشان می‌دهد که اداره کابل هنوز هم مشغول است در برابر صلح موانع ایجاد می‌کند و می‌خواهد توسط پروپاگند‌ها جامعه جهانی را تحریک کند.”

همچنین ذبیح الله مجاهد گفته که از چند روز به اینسو مقامات حکومت افغانستان در مورد آغاز مذاکرات و زندانیان این گروه موقف های خلاف واقعیت می‌گیرند.

او گفته: “دو روز پیش، یک مشاور ارگ اداره کابل گفته‌است که کلمه “بین الافغانی” در روند مذاکرات به گونه نادرست به‌کار برده می‌ شود و گویا گفتگوها میان اداره کابل و طالبان است و….. امارت اسلامی اداره کابل را به صفت یک نظام نه بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام اشغال امریکایی از غرب آورده شده است.”

مجاهد گفته که طالبن آغاز آن مذاکرات را قبول دارند و برایش آمادگی دارد که در پیمان تاریخی دوحه تسجیل شده و مذاکرات بین الافغانی است که تمام جهت‌های متنازع افغانی را احتوا می‌کند.

این در حالی است که دولت افغانستان برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان به رهبری معصوم استانکزی هیاتی را گماشته که از اکثراً در حکومت کار می‌کند و یا قبلاً کار کرده‌اند؛ اما از جناح‌های مختلف سیاسی داخلی نیز نمایندگی می‌کنند.

طالبان مشخص نکرده که منظور شان مذاکره نکردن با همین هیات است و نه فقط با نام مذاکره با دولت افغانستان مخالف‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.