Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 22673
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 06 آگوست 2020 - 14:30 |

واکنش امرالله صالح به انتقادات درمورد هزینه برگزاری لویه جرگه

واکنش امرالله صالح به انتقادات درمورد هزینه برگزاری لویه جرگه

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که دولت سالانه ۴۲۰۰ میلیون افغانی را برای محافظت رجال برجسته مصرف می‌کند و باید مردم این مصرف نجومی را به بحث بگیرند، نه مصرف لویه جرگه را.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در صفحه فیسبوک نوشته است: “انتقاد شده است که چرا دولت سه صد ملیون افغانی را برای مشورت با ملت و تدویر لویه جرگه مشورتی صلح تخصیص داده است. دلایل این اقدام بزرگ و شجاعانه فردا در نطق رییس جمهور با وضاحت تشریح خواهد گردید”.

وی افزوده است که دولت سالانه چهار هزار و دو صد میلیون افغان را مصرف حفاظت و تامین امنیت رجال برجسته می‌نماید که به گفته وی شماری از این رجال و شخصیت‌ها بیشتر از نصف وقت خود را در تضعیف نظام به مصرف می‌رسانند تا به آرزوهای شخصی شان برسند.

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه نوشته است: “امید است این مصرف نجومی را به بحث بگیریم. بیایید بدانیم که بخاطر حفاظت از کدام شخص چه مقدار پول مصرف میشود. این بهتر است. مشورت به ملت و حرمت گذاری به نظر ملت با ارزشتر از هر قیمت است”.

قابل ذکر است که روز جمعه ۱۷ اسد لویه جرگه مشورتی برای بررسی سرنوشت ۴۰۰ زندانی گروه طالبان در کابل برگزار خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان طی فرمانی، کمیسیونی را با عضویت ۲۴ نفر و ریاست محمد معصوم استانکزی برای برگزاری این لویه جرگه موظف کرده است.

این جرگه، با بودجه ۳۳۰ میلیون افغانی (نزدیک به ۴.۳ میلیون دالر) قرار است برای سه روز ادامه یابد.

هزینه برگزاری این جرگه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته و اکثر مردم مصرف این مبلغ پول برای برگزاری لویه جرگه را بیهوده خوانده اند.

گفته می‌شود در این جرگه ۳۲۰۰ تن از سراسر افغانستان شرکت داشته باشند. تا حالا رئیس لویه جرگه مشخص نشده است.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که شرکای بین‌المللی دولت افغانستان از برگزاری این لویه جرگه حمایت می‌کند، هرچند امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دیگر حامیان بین‌المللی افغانستان تاکنون در مورد برگزاری این لویه جرگه واکنشی نداشته ‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.