Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25642
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2020 - 19:25 |

اشرف غنی در ۷۵ مین مجمع عمومی سازمان ملل بر آتش‌بس تاکید کرد

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با اظهار امیدواری به نتیجه صلح، از گروه طالبان خواسته که به آتش‌بس بشردوستانه و کاهش خشونت تن دهد.

محمداشرف غنی، در اجلاس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر برقراری آتش‌بس بشردوستانه تأکید کرد.

این نشست امسال به گونه مجازی برگزار شده و آقای غنی از طریق ویدیو در این اجلاس شرکت کرد. او اظهار امیدواری کرد که مذاکرات صلح کشورش به نتیجه برسد.

آقای غنی گفته، از طالبان خواسته که به آتش‌بس بی‌درنگ بشردوستانه تن دهند.

آقای غنی افزود: “ما همزمان با تحریک ها و بحران های مختلفی روبرو هستیم که این امر آتش‌بس را برای ما یک اولویت فوری قرار داده است. پایان دادن فوری به خشونت، بیش از هر چیز به ما فرصتی برای پیشرفت می‌دهد. من می‌خواهم از همه اعضای مجمع عمومی و ۵ عضو دائمی بخواهم که به ما در ساختن یک افغانستان مستقل و دموکراتیک کمک کنند. البته برای افغانستانِ که در داخل و منطقه در صلح باشد و بتواند دستاوردهای ۱۹ سال گذشته را حفظ و گسترش دهد.”

آقای غنی همچنین از جامعه جهانی خواست که مردم افغانستان را در حفظ دستاوردهای ۱۹ سال پسین کشورش همکاری کند.

او در حالی خواستار آتش‌بس بشردوستانه شده که گروه طالبان گفته، برقراری آتش‌بس از موضوع مذاکرات صلح افغانستان است.

با این همه، قرار است زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز امروز در باره پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان به اعضای کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا توضیح دهد.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود امروز پنجمین نشست اعضای گروه تماس گفت‌وگو کنندگان دولت و گروه طالبان در قطر برگزار شود. آن‌ها اظهار امیدواری می‌کنند که در پایان رای‌زنی به یک نتیجه ملموس دست خواهند یافت.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح از قطر به رادیو آزادی گفت که اعضای گروه تماس روی پیدا کردن نقطه مشترک تفاوت دیدگاه به زودی به نتیجه خواهند رسید.

خانم انوری می‌گوید: “روی پیدا کردن نقطه مشترک برای تفاوت دیدگاه‌ها که به میان آمده کار شده و در حال پیشرفت هستیم. ما نیاز به سند زیربنایی و مستحکم داریم که به حیث طرزالعمل کاری جلسات مذاکرات را پیش ببرد به زودی روی آن به نتیجه می‌رسیم. جمهوری اسلامی افغانستان مصمم است که با ایجاد طرزالعمل مناسب، سرعت عمل بحث با کیفیت و محتوای نتیجه‌ بخش داشته باشیم.”

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رادیو آزادی گفته که بحث‌ها میان دو طرف روی تهیه طرزالعمل ادامه دارد و گفته، امیدوار است که این بحث نتیجه ملموسی به دنبال خواهد داشت.

این در حالیست که گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان شام روز یک‌شنبه (۳۰ سنبله) برای چهارمین بار با هم نشست برگزار کردند.

در این نشست روی پیدا کردن راه‌های حل به اختلاف‌ها در طرزالعمل مذاکرات صلح بحث شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.