Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25136
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, گزارش تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2020 - 10:45 |

 افغانستان و روسیه از تقابل تا تعامل

 افغانستان و روسیه از تقابل تا تعامل

روسیه و افغانستان از دیر زمان تا کنون روابط دوجانبه داشته اند. این روابط یا در همسویی هم بوده است و یا اینکه اساسا در برابر یکدیگر. روابط این دو کشور در دوره های تاریخی همواره در نوسان بوده و فراز و فرود های زیادی را طی کرده است. افغانستان شاهد نقش برجسته روس و انگلیس در تحولات سیاسی خویش است.اتحاد جماهیر شوروی در زمانه خود، دخالت های انگلیس بر خاک افغانستان را به ضرر منافع خویش می دانست؛ لذا از همین روی بود که ازطریق نفوذ گذاری برحکومت های افغانستان، مانع نفوذ انگلیس بر شمال افغانستان و آسیای مرکزی شد. افغانستان در آن زمان میدان رقابت های این دو ابر قدرت جهانی بود. اتحاد جماهیر شوروی با همکاری های اقتصادی- نظامی که با داود خان اولین رئیس افغانستان داشت، توانست زمینه های نفوذ بیشتر خود را افغانستان فراهم کند. و همین بود که اتحاد جماهیر شوروی تنها بازیگر اصلی در تحولات افغانستان شد.

در دوره حکومت کمونیستی در افغانستان، شوروی سابق با دولت افغانستان رابطه بسیار نزدیک داشت. بگونه ای که تمام سیاست های داخلی و خارجی رژیم کابل تحت تأثیر هدایت های مسکو بود. افغانستان در زمان اتحاد جماهیر شوروی شاهد سرمایه گذاری های این کشور در تمامی بخش های زیر بنایی خود بود که تا کنون برخی از آنها قابل استفاده است. ساخت شاهراه کابل-پلخمری از طریق هندوکش و تونل سالنگ، تأسیسات آبیاری، ساخت دستگاه ها و بند برق ها، اعمار بلاک ها و شفاخانه ها و هم چنین اعمار دانشگاه پل تخنیک و ده ها کمک های زیر بنایی دیگر از کارهای شوروی سابق در افغانستان اند.

پس از فروپاشی شوروی، فدراسیون روسیه تنها کشوری است که می توان او را بقای اصلی شوروی سابق شمرد. کشور روسیه در سالهای نخست فروپاشی شوروی در وضع اقتصادی و سیاسی مناسب قرار نداشت، اما بعدها با توجه به سیاست های اقتصاد محور پوتین و همین طور تلاش های وی در عرصه تسلیحات و قدرت نظامی، دوباره به قدرت فزاینده خویش دست یافت.  امروزه روسیه در عرصه بین الملل یکی از کشورهای است که هژمونی امریکا را در عرصه نظامی به چالش کشیده است. به بیان دیگر، روسیه از رقبای جدی امریکا در بخش نظامی است.

 

رابطه افغانستان و روسیه در زمان حال مبتنی بر همکاری است. دو دهه پس از خروج شوروی از افغانستان روسیه دوباره در صدد نقش آفرینی در تحولات افغانستان است. هم اکنون این دو کشور دوست هم بوده و تجربه تلخ تاریخی را فراموش کرده اند. در طول چهارده سال اخیر روسیه از جمله کشورهای بزرگ کمک کننده افغانستان بوده است و کمک های این کشور در چند سال اخیر بیشتر شده است.

روسیه و افغانستان در مسأله مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم باهم تشریک منافع داشته و همکار یکدیگر اند. فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان برای روسیه تهدید بالقوه است. روسیه از اینکه پای گروه های تروریستی به کشورهای آسیای مرکزی کشیده شود هراس دارد و از همین روی است که از مسأله مبارزه با تروریسم در افغانستان حمایت می کند.

روسیه در بخش اقتصادی- تجاری و نظامی نیز خواهان همکاری با حکومت افغانستان است. در دیدار اخیر که رئیس جمهور غنی با پوتین رئیس جمهور روسیه داشته اند در مورد مسائل فوق با هم گفتگو کردند. رئیس جمهور غنی نقش روسیه در همکاری های اقتصادی با افغانستان را مهم خواند و خواهان ادامه این همکاری ها شد. غنی هم چنان گفته بود که ما خواهان عقد قرار داد های تجاری با کشور روسیه هستیم.

در این دیدار آقای پوتین گفته بود که در مورد همکاری های نظامی در افغانستان با مسؤلان بخش نظامی کشورش صحبت می کند. در این خصوص مسأله اعزام دانشجویان افغانی در بخش نظامی به کشور روسیه نیز قابل توجه است.

مسأله صلح افغانستان نیز از جمله موارد مهم است که نقش کشور روسیه در آن باید مورد توجه قرار گیرد. کشور روسیه طرفدار گفتگوهای بین الافغانی بوده و خواهان آن است که این گفتگوها در اختیار افغانها باشد. کشور روسیه هرگونه پادرمیانی ایالات متحده امریکا و چین را در گفتگوهای بین الافغانی به ضرر پروسه صلح در افغانستان می داند. موارد فوق گویایی این مسأله است که امروزه روابط افغانستان و روسیه مبتنی برهمکاری بوده و با یکدیگر تعامل گسترده دارند. در همین جا میتوان گفت که امکان دارد با خروج نیرویهای ایالات متحده از افغانستان، روسیه بیشتر وارد تحولات افغانستان شود و روابط خویش را با افغانستان بیشتر سازد.

 

قربان فهام

نویسنده : قربان فهام
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.