Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 24603
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2020 - 11:55 |

امرالله صالح: معنای مذاکره با طالبان گذشتن از ارزش‌ها و تسلیمی به خواهشات این گروه نیست

امرالله صالح: معنای مذاکره با طالبان گذشتن از ارزش‌ها و تسلیمی به خواهشات این گروه نیست

به گزارش آژانس خبری پامیر،  امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان باید بفهمد که مذاکره با این گروه به معنای گذشتن از ارزش‌ها و داشته‌های مردم و همچنان تسلیمی به خواهشات این گروه نیست.

آقای صالح که امروز (سه‌شنبه، ۱۸ سنبله) در مراسم گرامی‌داشت از نوزدهمین سال یادبود از ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور سخن می‌گفت، همچنان گفت که دولت افغانستان با «صلابت، جرأت و فصاحت» در مذاکره با گروه طالبان، خواست‌ها و ارزش‌های مردم را به این گروه تفهیم خواهد کرد.

صالح همچنان گفت که سازش و مذاکرات با طالبان به این معنا است که مردم می‌خواهند زیر یک چتر و یک آسمان کبود با این گروه در صلح زندگی کنند.

معاون اول ریاست‌جمهوری همچنان گفت که نه دولت و نه طالبان به یک‌دیگر تسلیم نمی‌شوند. آقای صالح گفت که تنها راه مراجعه به مردم است و در صورتی که طالبان ادعای داشتن جایگاه در بین مردم را دارند، باید جایگاه‌شان را از طریق مراجعه به آرای مردم تثبیت کنند.

در همین حال، محمدکریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح نیز در این مراسم گفت که صلح به معنای برگشت به گذشته نیست و نسل جدید کشور نمی‌خواهد به گذشته برگردد.

آقای خلیلی همچنان گفت که بهترین راه منطقی برای تأمین صلح پایدار در افغانستان که آرمان تمام مردم این کشور است، پذیرفتن یکدیگر است.

او تأکید کرد که طالبان باید به عنوان بخشی از افغانستان در کنار مردم این کشور زندگی کنند. خلیلی افزود که طالبان به فکر بازگشت امارت نباشد، زیرا به گفته‌ی او، مردم افغانستان هرگز امارت را نخواهند پذیرفت.

خلیلی در ادامه گفت که صلح خواست اساسی مردم افغانستان است و باید به اراده‌ی مردم و بدون دکته‌ی خارجی‌ها تأمین شود. او همچنان از کشورهای خارجی خواست که به اراده‌ی مردم افغانستان احترام بگذارند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که قرار است در آینده‌ی نزدیک مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود. زمان مشخص آغاز این مذاکرات اما تا کنون مشخص نشده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.