Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 25801
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 25 سپتامبر 2020 - 11:18 |

خلیل‌زاد: دولت و طالبان برای داشتن موقف بالا در میز مذاکره، در تلاش افزایش خشونت اند

خلیل‌زاد: دولت و طالبان برای داشتن موقف بالا در میز مذاکره، در تلاش افزایش خشونت اند

به گزارش خبرگزاری پامیر، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان و گروه طالبان تلاش دارند تا از طریق افزایش خشونت موقف بالا در میز مذاکره داشته باشند.

آقای خلیل‌زاد این گفته‌ها را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۳ میزان) در یک مصاحبه‌ی آنلاین با انستیتوت صلح امریکا مطرح کرده است. او گفته است که افزایش خشونت در افغانستان پذیرفتنی نیست و باید دو طرف در زمینه‌ی کاهش خشونت اقداماتی رویدست گیرند.

زلمی خلیل‌زاد افزوده است که افزایش خشونت سبب کاهش اعتماد، افزایش سوءظن‌ها میان دو طرف و از بین‌رفتن اعتماد مردم به روند صلح می‌شود.

با این حال، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که کاهش خشونت قدم‌های بعدی در روند صلح افغانستان می‌باشد.

او همچنان گفته است که طالبان نیز توافق کرده‌اند که آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه شامل اجندای مذاکرات صلح افغانستان شود.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد بااشاره به جریان مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان، این مذاکرات را «قلب روند صلح افغانستان» توصیف کرده و گفته است که طالبان معتقد به حل مسالمت‌آمیز جنگ افغانستان اند. او تأکید کرده است: «آنان (طالبان) می‌گویند که بدیلی برای مذاکرات نیست.»

در همین حال، او از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان نیز خواسته است که نگذارند تجربه‌ی گذشته تکرار شود. اشاره آقای خلیل‌زاد به زمان پس از خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان است. به باور او، افغان‌ها پس از خروج این نیروها عاقلانه عمل نکردند و به‌جای همکاری و توافق روی یک راهکار سیاسی، جنگ داخلی را آغاز کردند.

با این حال، او تأکید کرده است که به دست‌یافتن به توافق بین دولت افغانستان و طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی خوشبین اند.

با این حال، زلمی خلیل‌زاد از جامعه‌ی بین‌الملل خواسته است تا تمرکز بیشتر روی روند صلح افغانستان داشته باشد.

او در بخشی از صحبت‌هاییش با اشاره خروج نیروهایی این کشور از افغانستان گفته است که تا خزان سال جاری تعداد این نیروها به چهار تا پنج‌هزار نفر کاهش داده می‌شود. او تأکید کرده است که خروج بیشتر همزمان با عملی‌شدن تعهدات طالبان و وضعیت منطقه صورت می‌گیرد.

خروج کامل نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی بخشی از مفاد توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان می‌باشد. این توافق‌نامه در ۱۰ حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در شهر دوحه به امضا رسید.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد در حالی از افزایش خشونت توسط دولت افغانستان و طالبان خبر می‌دهد که مذاکرات بین‌الافغانی صلح در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت. پس از آن گروه‌های تماس هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل رفتاری در جریان مذاکرات صلح، به توافق نهایی دست‌یابند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.