Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 24927
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 سپتامبر 2020 - 18:00 |

خلیل‌زاد: میان مذاکره ‌کنندگان فضای بی‌اعتمادی حکمفرماست

خلیل‌زاد: میان مذاکره ‌کنندگان فضای بی‌اعتمادی حکمفرماست

به گزارش خبرگزاری پامیر، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که میان هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بی‌اعتمادی بسیار وجود دارد، اما رسیدن به صلح ناممکن نیست.

آقای خلیل‌زاد این گفته‌هایش را ساعتی پس از نشست نخستین میان افغانان در دوحه، بیان کرده‌است.

فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان اما دو طرف مذاکره کننده را فرا می‌خواند که هر چه زودتر مذاکرات شان را به‌پیش ببرند: «ما آنان را تشویق می‌کنیم که هرچه‌ زودتر حرکت کنند. این یک فرصت تاریخی است که نباید از دست برود. امیدوارم که به‌پیش بروند؛ اما می‌دانم که بی‌اعتمادی بسیاری وجود دارد. جنگ برای مدت درازی ادامه داشته‌است و در افغانستان از رهگذر تاریخی گذشت آسان نبوده‌است. این کار دشوار است اما ناممکن نیست.»

خلیلزاد، تهدید نشدن آمریکا را از سوی هراس‌افگنی از افغانستان، مهم‌ترین خواست واشنگتن می‌داند: «رضایت ما این خواهد بود که هیچ‌گاهی دوباره تهدید نشویم، این تعهد هر دو طرف یعنی حکومت و طالبان دربارۀ هراس‌افگنی است و این مهم‌ترین شرط است. اگر این شرایط تا پایان ماه اپریل سال آینده تکمیل شوند، ما برای بیرون شدن یک جدول زمانی داریم.»

زلمی خلیل‌زاد می‌افزاید که برای ادامۀ کمک‌های آمریکا به افغانستان پس از توافق احتمالی صلح، چک سفید وجود ندارد و این کمک‌ها به تصمیم‌های مذاکرات میان افغانان بسته‌گی خواهد داشت.

این در حالی است که مایک پومپیو، وزیر خارجۀ آمریکا نیز در سخنرانی‌اش در نشست امروز گفت که نوع تصمیم‌گیری در مذاکرات صلح روی کمک‌های آیندۀ آمریکا به افغانستان تأثیر دارد.

نشست نخستین میان افغانان امروز شنبه در دوحه برگزار شد و قرار است مذاکرات رسمی روز دوشنبه آغاز شوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.