Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 24686
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 09 سپتامبر 2020 - 16:45 |

رحمانی: هیات مذاکره دولت نمی‌داند روی چه موضوعاتی با طالبان بحث خوهد کرد

رحمانی: هیات مذاکره دولت نمی‌داند روی چه موضوعاتی با طالبان بحث خوهد کرد

میر رحمان رحمانی با انتقاد از حکومت مبنی بر عدم ارائه جزئیات روند صلح به مجلس، می‌گوید که هیات مذاکره کننده هم تا هنوز نمی‌داند با طالبان روی چه موضوعاتی بحث خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری پامیر، آقای رحمانی که امروز دوشنبه (۱۹ سنبله) در نشست عمومی مجلس صحبت می‌کرد گفت که “واقعاً خانه ملت از مذاکره هیات اعزامی دولت با طالبان در جریان نیست؛ حتی من که در بسیاری نشست‌ها حضور داشته‌ام نیز در جریان موضوعات صلح قرار نمی‌گیرم و چیزی نمی‌دانم.”

آقای رحمانی بیان داشت که هیات مذاکره کننده دولت هم تا هنوز نمی‌داند که چه برنامه‌ای پیش روی دارد و در جریان قرار ندارد.

او خطاب به نمایندگان گفت، همانطوری که شما از مطبوعات خبر می‌شوید همه، جریانات صلح را همینطور با خبر می‌شوند.

با این وجود، بلقیس روشن یک عضو مجلس گفت: “صلح بدون عدالت اجتماعی بوجود نمی‌ید. هر حاکمیت و هر کسی که صلح می‌گوید جز دروغ، فریب و خیانت به خاک و وطن چیزی دیگری نیست؛ اگر حد اقل کسانی که پیش از این، در این مملکت خیانت کرده بودند به میز محاکمه می‌کشاندند شاید روند صلح نتیجه می‌داد و یا وضعیت بهتر از این می‌بود.”

علی اکبر جمشیدی دیگر عضو مجلس هم گفت: “طالبان تحت فشار پاکستان مولوی عبدالحکیم حقانی را به ریاست هیات مذاکره کننده صلح معرفی کرد که این روند را سخت و دشوار ساخته است.”

به گفته او، مولوی حقانی هم از نظر ایدیولوژی و هم از این که همیشه در مدارس پاکستان بوده، خیلی بعید است که او بدون مشوره پاکستان در روند صلح موضع گیری و در روند صلح از خود تساهل نشان دهد.”

حمیدالله حنیف یک عضو دیگر مجلس هم گفت که مجلس از قضیه صلح هیچ خبر ندارد؛ آنچه نمایندگان خبر می‌شوند فقط از طریق رسانه‌ها است و بس، در حالی که پارلمان به عنون قوه مقننه اصل صلاحیت را در روند صلح دارد.

به گفته او، همانگونه که متضررین جنگ ملت است منفعت صلح هم باید با ملت باشد و مردم باید از طریق نمایندگان خود مستقیماً در روند صلح شرکت داشته باشند.

خان وردک هم گفت که کسانی که در جنگ قربانی داده اند گذشت هم می‌کنند و آماده صلح اند؛ اما کسانی که در قصرها زندگی می‌کنند و اولادای شان در بیرون از کشور است، آنان در برابر صلح مانع ایجاد می‌‎کنند.

سر انجام میر رحمان رحمانی گفت که کمیته صلح مجلس دوباره فعال خواهد شد. او از کمیسیون های مجلس خواست که یک عضو خود را برای عضویت در این کمیسیون معرفی کنند.

کمیسیون صلح مجلس چندی پیش در یک رای گیری از سوی نمایندگان مورد تایید قرار گرفت تا امور صلح را از نزدیک نظارت کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.