Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 24220
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 سپتامبر 2020 - 9:00 |

رییس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان به جرم دزدی از بودجه عمومی در امریکا محکوم شد

رییس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان به جرم دزدی از بودجه عمومی در امریکا محکوم شد

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که احمد یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سوی یک قاضی دادگاهی فدرال در آمریکا به جرم “دزدی از بودجه عمومی” به شش ماه حبس خانگی محکوم شد و سه سال هم تحت نظارت (رفتارسنجی) قرار خواهد داشت.

به نقل از بی بی سی؛ آقای نورستانی در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در دادگاه اتهامات خود را پذیرفت و به عنوان بخشی از توافق دعوی، به بازگرداندن کامل پول دولت توافق کرده بود.
قرار بود حکم او در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۰ صادر شود اما به تاخیر افتاد. حداکثر مجازات برای چنین اتهامی ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزار دالر جریمه نقدی بوده است.

اتهام بر آقای نورستانی در ماه مه ۲۰۱۹ مطرح شد و سپس بر اساس گزارش دادستانی امریکا در خبرنامه‌ای در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که او در دادگاه منطقه جنوبی کالیفرنیا اعتراف کرده است که در فاصله جولای ۲۰۱۵ و دسامبر ۲۰۱۸ در مورد سفرها و محل اقامتش دروغ گفته و به طور غیرقانونی بیش از صدهزار دالر از بودجه رفاه اجتماعی دولت آمریکا دریافت کرده است.

او همچنین اعتراف کرد که در جولای ۲۰۱۵ به دریافت کمک‌های مالی دولتی (کمک‌خرج افراد کم‌درآمد) به اداره “رفاه اجتماعی” درخواست داده است.

کسانی که مستحق این کمک‌های دولتی شناخته شوند، باید در امریکا اقامت داشته باشند و سفرهای خارجی بیش از ۳۰ روز خود را به دولت گزارش دهند.

آقای نورستانی اعتراف کرده است که به اداره رفاه اجتماعی درباره سفرها و محل اقامتش بارها دروغ گفته است.

او به طور غیرقانونی بیش از ۲۷ هزار دالر از این اداره دریافت کرده و همچنین بیش از ۷۳ هزار دالر هم خرج هزینه‌های درمانی او شده است.

در گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده آمده بود که در این تحقیقات بازرس ویژه دولت امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) نیز همکاری کرده است.

نورستانی کیست؟

آقای نورستانی، ریاست کمیسیون انتخابات افغانستان را در سال ۲۰۱۴ به عهده داشت که انتخابات ریاست‌جمهوری را هم در همین سال برگزار کرد. او در این زمان به دلیل جنجال‌های انتخاباتی، به یکی از چهره‌های خبرساز در افغانستان تبدیل شد.

انتخابات تحت مدیریت او در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد. او در آن زمان متهم به سوء مدیریت شد و کمیسیون تحت رهبری او به تقلب متهم شد.

در سال ۱۳۹۵ خورشیدی زمانی که آقای نورستانی قرار بود به عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا گماشته شود، این خبر انتقاداتی به همراه داشت و ارگ ریاست جمهوری از این تصمیم خود منصرف شد.

در پاییز ۱۳۹۷ رئیس جمهوری افغانستان آقای نورستانی را به عنوان عضو مجلس سنای این کشور منصوب کرد.

رئیس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان و والی پیشین هرات در ثور/اردیبهشت ۱۳۹۸ توسط دادگاه مبارزه با جرایم سنگین در افغانستان به ۱۳ ماه زندان و پرداخت یک میلیون افغانی (معادل ۱۳ هزار دالر) جریمه محکوم شد؛ اما زندانی نشد. .

دادستانی مدعی بود که او در سال ۲۰۰۹ میلادی که والی ولایت هرات بود مبلغ یک میلیون افغانی را از پول “تصدی ملی بس” برداشته و دوباره به خزانه دولت برنگردانده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.