Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 24378
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 05 سپتامبر 2020 - 16:26 |

شرکت برشنا: تاجیکستان برای عادی‌سازی روند انتقال برق به افغانستان اعلام آمادگی کرده است

شرکت برشنا: تاجیکستان برای عادی‌سازی روند انتقال برق به افغانستان اعلام آمادگی کرده است

به گزارش خبرگزاری پامیر، شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید که تاجیکستان برای عادی‌سازی روند انتقال برق صادراتی‌اش به افغانستان، اعلام آمادگی کرده است.

این موضوع را مجتبی هوشمند، مشاور پلان شرکت برشنا امروز (شنبه، ۱۵ سنبله) در یک نشست خبری در کابل مطرح کرد.

آقای هوشمند گفت که تاجیکستان هفته‌ی گذشته اطمینان داده است که سطح آب در بند برق صادراتی این کشور دوباره به حالت عادی‌اش برگشته و این کشور آماده است تا ۱۵۰ میگاوات برق را به‌گونه‌ی کامل به افغانستان انتقال دهد.

شرکت برشنا در ششم اسد سال جاری اعلام کرد که برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان از ۳۵۰ میگاوات به ۴۰ میگاوات کاهش یافته است.

وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی شرکت برشنا در آن زمان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این اقدام تاجیکستان به دلیل کمبود منابع آبی آن کشور صورت گرفته است.

به دنبال آن، شرکت برشنا با مقام‌های ازبیکستان وارد گفت‌وگو شد و با ظرفیت حدود ۳۰۰ میگاوات برق از آن کشور وارد کرد.

از سوی هم، مشاور پلان شرکت برشنا از امضای قرارداد ده ساله‌ی خرید برق از ازبیکستان و تفاهم با یک شرکت قراردادی در زمینه‌ی آغاز کار فاز اول پروژه‌ی «تاپ» به‌عنوان فرصت‌های دیگر برای افزایش میزان انرژی برق در کشور عنوان کرد.

به گفته‌ی او، پروژه‌ی «تاپ» برق ترکمنستان را به پاکستان انتقال می‌دهد. او تأکید کرد که در صورت تکمیل فاز دوم این پروژه، افغانستان سالانه حدود ۵۰ میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان، به‌دست خواهد آورد.

مصطفی آریا، مشاور ارشد شرکت برشنا نیز در این نشست خبری گفت که تولید انرژی برق به ویژه انرژی برق آفتابی، در صدر توجه رهبری جدید شرکت برشنا قرار دارد.

آقای آریا گفت: «هدف د افغانستان برشنا شرکت آن است که با فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی، فرصت‌های تولید انرژی برق در کشور بیشتر گردد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.