Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 25281
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 16 سپتامبر 2020 - 17:17 |

معصوم استانکزی به طالبان: مردم توقع دارند که جنگ و بدبختی پایان یابد

معصوم استانکزی به طالبان: مردم توقع دارند که جنگ و بدبختی پایان یابد

به گزارش خبرگزاری پامیر، محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت در نشست عمومی با هیأت مذاکره‌کننده طالبان، خواستار پایان جنگ شد و آن را به دلیل نیازهای مردم، «گام اول در مذاکرات» خوانده‌ است.

آقای استانکزی روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم سنبله در دوحه گفت، مردم در گام اول توقع دارند که به جنگ جاری نقطه پایان گذاشته شود و در گام بعدی نیز امنیت‌شان پس از خروج امریکا، تامین شود.

وی تصریح کرده است که «اولویت مهم و بزرگ» هیأت مذاکره‌کننده دو طرف، جلوگیری از خون‌ریزی در کشور است و باید مردم از جنگ کنونی و بدبختی نجات یابند.

رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت در این نشست، با کاربرد واژه «هم‌وطنان»، خطاب به طالبان گفته است که نیاز است با توجه به مشکلات و چالش‌ها، دو طرف به توافقی برسند که نتیجه آن پایان جنگ باشد و برای بازسازی کار شود.

او گفت که دولت اراده قوی برای صلح دایمی در کشور دارد و با رهایی زندانیان، این را در عمل ثابت کرده است.

با این حال، وی ابراز امیدواری کرد که زندانیان آزادشده طالبان به میدان‌های جنگ بازنگردند و در آوردن صلح در کشور سهیم شوند.

به باور رییس مذاکره‌کننده دولت، اراده از مهم‌ترین راز کامیابی در روند صلح است و باید طرف‌ها درک مشترک برای رسیدن به صلح داشته باشند، زیرا به گفته آقای استانکزی،‌ صلح در صورت نبود این اصل، ناممکن است.

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت که هرچند دو طرف دردها، تجربه‌های تلخ، خواسته‌ها، ملاحظه‌ها و شرایط‌شان را دارند، اما به گفته او، نیاز است که دو طرف روی آن به اجماع برسند زیرا راه دیگری وجود ندارد.

آقای استانکزی تصریح کرد که هرچند طرف‌ها مذاکره‌کننده همواره بر اصول، ارزش‌ها و خواسته‌های شان تاکید می‌کنند و تلاش دارند که آن را بر جانب مقابل تحمیل کنند، اما به گفته وی، دو طرف باید با توجه به تجربه‌های گذشته، خواست‌های شان را در محور «رضای خداوند» و «منافع کشور» ارایه کنند و «اغراض شخصی» خودداری کنند.

رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت می‌گوید که بحث روی «مشارکت سیاسی» با توجه به ابعاد آن سخت، ‌اما مهم است.

او افزود که برای عملی‌شدن این کار، باید روی یک راهکار مشوره و گفت‌وگو شود، زیرا این بحث نیازمند گفت‌وگوی دقیق پیرامون ابعاد آن است تا به یک «راه‌حل معقول» منجر شود.

معصوم استانکزی در ادامه تصرح کرد که سپس روی سایر مسایلی، از جمله رساندن خدمات بشری، مبارزه با فقر، برگشت مهاجران و ضمانت‌های بین‌المللی پیرامون این‌که کشور قربانی توطئه خارجی نشود، صحبت خواهد شد و هیأت دولت برای آن آماده است.

وی گفت که نیاز است در روزهای آینده یک اجندای برای مذاکرات ترتیب شود و طرف‌ها روی اولویت‌ها توافق کنند.

رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت افزود که نیاز است دو طرف روی یک سلسله اصول و قواعد توافق کنند تا بدین ترتیب، روند مذاکرات به گونه خوبی به پیش برود.

معصوم استانکزی در جریان نشست با اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان، گفته است که افغانستان کنونی «دارای یک نظام با پایه‌های وسیع و زیرساخت‌های مستحکم است که در آن، حقوق و آزادی‌های همه اتباع کشور بر بنیاد عقاید و ارزش‌های اسلامی محفوظ است».

وی از «به رسمیت شناخته‌شدن» افغانستان به عنوان یک اهمیت یاد کرد و گفت که افغانستان پیش از ایجاد «جمهوری اسلامی» در یک انزوای بین‌المللی قرار داشت.

گفتنی است که نظام جمهوری پس از یک دور نظام امارتی‌ای ساخته شد که توسط طالبان رهبری می‌شد.

آقای استانکزی هم‌چنان گفته است که «قانون اساسی موجود کشور، نقطه وصل ملت است» که توسط «لویه‌جرگه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری» تصویب شد و سابقه نداشته است.

وی قانون اساسی کشور را از نگاه ارزش‌های اسلامی در مقایسه با ۲۳ قوانین اساسی کشورهای اسلامی، «یکی از معتبرترین قوانین» خوانده است.

رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت خطاب به گروه طالبان و سایر اعضای هیأت دولت، تصریح کرده است که صلح نباید برگشت به عقب و ویرانی‌ ساختارهای موجود باشد.

نشست عمومی هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم سنبله در دوحه برگزار شد.

دو طرف در این نشست روی بیش‌تر «اصول رفتاری مذاکرات» توافق کردند و خواستار نهایی‌شدن آن شدند.

هم‌زمان با این، هیأت دولت و طالبان گفته‌اند که در نشست‌های بعدی در مورد اجندای مذاکرات بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

گفتنی است که معصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت و شیخ عبدالحکیم، رییس هیأت مذاکره‌کننده طالبان در جریان این نشست از اعضای هیأت دو طرف خواسته‌اند که «صبر» و «حوصله» پیشه کنند و گفت‌وگوها را به گونه مسالمت‌آمیزی به پیش ببرند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.