Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 24479
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 06 سپتامبر 2020 - 17:35 |

نخستین نشست تیم مذاکراتی و اعضای دفتر طالبان در قطر برگزار شد

نخستین نشست تیم مذاکراتی و اعضای دفتر طالبان در قطر برگزار شد

گروه طالبان اعلام کرده که نخستین نشست مشترک تیم مذاکراتی این گروه و اعضای دفتر سیاسی آن به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، برگزار شده است.

در خبرنامه این گروه که امروز (یکشنبه ۱۶ سنبله/شهریور) نشر شد، آمده که ملا عبدالغنی برادر ، رئیس و اعضای جدید تیم مذاکراتی و همچنان اعضای دفتر سیاسی را معرفی و برای آنان درباره وظایف شان هدایت داده است.

طالبان روز گذشته مولوی عبدالحکیم حقانی را به عنوان رئیس جدید تیم مذاکره کننده این گروه و محمد نعیم را به عنوان سخنگو معرفی کرد.

همزمان و در آستانه مذاکرات صلح افغانستان، وزارت خارجه آمریکا از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان به دوحه قطر خبر داده است. وزارت خارجه آمریکا با نشر خبرنامه‌ای گفته که آقای خلیل‌زاد در ادامه تلاش‌های این کشور به منظور آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی به منطقه سفر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا افزوده که “همه طرف‌های دخیل در روند صلح افغانستان، گام‌های مهمی را به هدف رفع موانع از سر راه آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی برداشته و اکنون زمان شروع این مذاکرات است.”

در این خبرنامه همچنین آمده که مردم افغانستان در انتظار کاهش پایدار خشونت و توافق سیاسی هستند که به جنگ پایان می‌دهد و رهبران افغانستان باید از این فرصت تاریخی برای صلح استفاده کنند.

تاکنون اما گزارشی از سفر هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه مخابره نشده است. قرار بود این هیأت چهار روز پیش کابل را ترک کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان، به بی‌بی‌سی گفت که دولت افغانستان پیش از سفر هیأت، می‌خواهد مطمئن شود که طالبان علاوه بر حضور در قطر از آمادگی‌های لازم برای شروع مذاکرات برخوردارند.

او افزود که نیاز است یک سلسله تدابیر و آمادگی‌ها هم از سوی طالبان و هم از سوی قطر به عنوان کشور میزبان و همکاران بین‌المللی دخیل در این روند اتخاذ و نهایی شود که به گفته وی، کار در این زمینه جریان دارد.

به گفته ناجیه انوری، زمانی که این موضوعات نهایی شد، تیم مذاکره کننده دولت افغانستان نیز عازم قطر خواهد شد. او با اشاره به اینکه تاریخ سفر هیأت دولت افغانستان به دوحه مشخص نیست، از آمادگی‌ کامل دولت خبر داد.

خانم انوری همچنین اضافه کرد که در مورد سطح اشتراک مقام‌های دولت افغانستان نیز بحث‌ها جریان دارد و در حال نهایی شدن است. اما یک منبع به بی‌بی‌سی گفت که محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در این نشست شرکت می‌کند.

پیش از این یک منبع در وزارت صلح افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که انتظار می‌رود عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز برای شرکت در افتتاحیه گفت‌وگوهای بین الافغانی صلح با طالبان عازم قطر شود.

مجلس سنای افغانستان از دولت و طالبان خواست برای فراهم کردن زمینه مذاکره بین الافغانی و برقراری آتش بس دوامدار توافق کنند
توضیح تصویر،
مجلس سنای افغانستان از دولت و طالبان خواست برای فراهم کردن زمینه مذاکره بین الافغانی و برقراری آتش بس دوامدار توافق کنند

در همین حال مجلس سنای افغانستان (مشرانو جرگه) در نخستین نشست امروز خود پس از پایان تعطیلات تابستانی از دولت افغانستان و طالبان خواست برای فراهم کردن زمینه مذاکره بین الافغانی و برقراری آتش بس دوامدار توافق کنند.

سناتوران همچنین از هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان خواستند که یکصدا از دستآوردهای دو دهه اخیر، حقوق زنان و اقلیت‌ها و نظام جمهوری با قاطعیت دفاع کنند.

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.