Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 25637
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2020 - 19:10 |

هشدار درباره جنگ سرد میان آمریکا و چین

هشدار درباره جنگ سرد میان آمریکا و چین

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنرانی افتتاحیه نشست مجمع عمومی این سازمان که امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود، درباره خطر جنگ سرد میان آمریکا و چین هشدار داد و گفت جهان تاب تحمل چنین اختلافی را ندارد.

او با لحنی تند و هشدارآمیز بدون آن که به صراحت نامی از این دوکشور ببرد گفت: “ما در مسیر بسیار خطرناکی قرار داریم. جهان ما طاقت آینده‌ای را ندارد که دو قدرت بزرگ اقتصادی، جهان را دوپاره کنند؛ هر کدام با مقررات تجاری و مالی و توانایی هوش مصنوعی و اینترنتی خودشان.”

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان در سالن‌های تقریبا خالی و با سخنرانی‌های عمدتا مجازی رهبران دنیا برگزار می‌شود.

سخنرانی مجازی ترامپ و روحانی
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و رهبر کشور میزبان گفته است که برای شرکت در این اجلاس کم‌رونق به ساختمان سازمان ملل در نیویورک نمی‌رود و سخنرانی او که در کاخ سفید ضبط شده به صورت مجازی پخش می‌شود.

آقای ترامپ امروز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر (اول مهر) بعد از سخنان افتتاحیه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، جزو اولین سخنرانان خواهد بود و بعد از آن ویدیو‌های ضبط شده رهبران دیگر کشورها طبق برنامه پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای ترامپ در سخنان خود با انتقاد شدید از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در مقابله با کرونا، با لحنی تند دولت چین را به دلیل “پنهانکاری‌” در مورد شیوع کرونا سرزنش خواهد کرد.

سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم که آخرین شانس خود در دوره ریاست جمهوری برای حضور در مجمع عمومی را به دلیل شیوع کرونا از دست داد، امروز بعدازظهر به وقت محلی (شامگاه تهران) پخش خواهد شد.

انتظار می‌رود موضوع پرونده هسته‌ای ایران، برجام و تحریم‌های سازمان ملل که آمریکا مدعی برگشتن آنهاست در سخنان هر دو رئیس جمهور ایران و آمریکا بازتاب داشته باشد.

آخرین حضور روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال گذشته. آقای روحانی آخرین شانس خود برای حضور در این نشست به عنوان رئیس جمهور ایران را به دلیل شیوع کرونا از دست داد

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که خیابان‌های منتهی به ساختمان سازمان ملل در نیویورک امسال بر خلاف سال‌های قبل شاهد حرکت کاروان خودروهای ده‌ها نفر از رهبران جهان و همراهان آنها نباشد.

هر سال به طور معمول حدود ۱۰ هزار نفر از سرتاسر جهان هم‌زمان با این اجلاس به نیویورک می‌روند اما چنین تصویری امسال و با نزدیک شدن آمار قربانیان تاییدشده کرونا به حدود یک میلیون نفر غیرقابل تصور است.

رهبران کشورها پیام‌های ضبط شده خود را از قبل ارسال کرده‌اند و هر کشور تنها می‌تواند یک دیپلمات ماسک‌زده را برای حضور فیزیکی به محل نشست مجمع عمومی بفرستد.

به همین دلیل این بار بر خلاف سال‌های گذشته موقعیتی برای دیدارهای دو جانبه حاشیه‌ای، پنهانی و خبرساز رهبران جهان نخواهد بود.

معاون اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور ایران هم با اعلام این که سخنرانی آقای روحانی ساعت ۹ شب به وقت تهران پخش می‌شود در توییتر خود نوشت امسال “از روزهای شلوغ دیپلماسی در نیویورک خبری نیست.”

سازمان ملل برای پیشگیری از برزو مشکلات فنی در پخش مجازی سخنرانی‌ها از رهبران کشورها خواسته بود که پیام‌های ویدیویی خود را چهار روز زودتر برای این سازمان ارسال کنند.

این محدودیت‌ها به معنای آن است که امسال از تغییر دقیقه نود سخنرانی‌ها برای واکنش به سخنان رهبران دیگر یا تحولات تازه خبری نخواهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.