Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 24271
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 سپتامبر 2020 - 18:43 |

هیأت مذاکره‌کننده حکومت صلح را بر محور شخصی می‌خواهد

هیأت مذاکره‌کننده حکومت صلح را بر محور شخصی می‌خواهد

اعضای«مجمع مردمی صلح» و پیشین گروه طالبان حضور نمایندگان واقعی مردم افغانستان را در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان اندک خوانده و می‌گویند که این هیأت صلح موردعلاقه خود را می‌خواهد و در برخی موارد هم در برابر پروسه صلح مانع ایجاد می‌کند.

اعضای این مجمع امروز( پنج‌شنبه، ۱۳ سنبله) در نشست خبری گفت که مردم افغانستان باید در هیأت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان شریک ساخته شود و علمای کشور در رأس این هیأت قرار گیرد.

سید اکبر آغا، رییس مجمع مردمی صلح و عضو پیشین گروه طالبان در این نشست گفت؛ صلح که در آن مردم افغانستان نقش نداشته باشد، ناقض و کوتاه‌مدت خواهد بود. او تأکید کرد که اگر مردم افغانستان صلح می‌خواهد باید خودشان برای رسیدن به آن تلاش نماید؛ چون امریکا و غربی‌ها برای افغانستان صلح نمی‌آورند.

به گفته این عضو پیشین گروه طالبان همسایه‌های افغانستان منافع شخصی خود را در پروسه صلح این کشور تعقیب کرده و برخی از آن‌ها در برابر پروسه صلح افغانستان مانع ایجاد می‌کند و تاز مانی که کشورهای همسایه خواستار صلح در افغانستان نباشد، صلح پایدار در این کشور تأمین نمی‌شود.

مولوی قلم‌الدین قلم، رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان گفت که حکومت صلح را در راستای منافع شخصی خود می‌خواهد نه برای منافع ملی افغانستان. او افزود: «به هیأت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان هیچ باورمندی وجود ندارد و این هیأت به صلح علاقه ندارد و یا هم صلح موردعلاقه خود را می‌خوفد و شاید در برابر صلح مانع ایجاد نماید».

به گفته او طالبان در قطر نظام اسلامی می‌خواهد؛ اما عملکرد حکومت و رییس‌جمهور خلاف دستورات اسلامی است.

مولوی تره‌خیل، عضو پیشین مجلس و مجمع مردمی صلح نیز گفت که مردم افغانستان صلح می‌خواهد؛ اما سیاسیون و رهبران کشور در راه صلح مانع ایجاد می‌کنند. به گفته او تعداد انگشت‌شماری از سیاسیون برای بقای خود در قدرت صلح را در افغانستان نمی‌خواهند.

آقای تره خیل گفت که ممانعت فرانسه و استرالیا در برابر رهایی زندانیان طالب از بند حکومت دخالت آشکار این دو کشور در امور داخلی افغانستان است.

آقای تره خیل بیان کرد که از داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی که مدیریت پروسه صلح را به دوش دارد می‌خواهیم که پروسه صلح را به‌گونه‌ای واقعی آن مدیریت کرده و نگذارد که دست‌های مغرض پروسه صلح را تخریب و مانع آن شود.

مولوی حبیب‌الله حسام، رییس مجمع علمای افغانستان در این نشست گفت که سفیران کشورهای غربی در افغانستان تصمیم‌گیرنده است؛ اما مردم افغانستان در تصمیم‌گیری در مورد سرنوشتشان هیچ نقشی ندارد.

آقای حسام تأکید کرد: « هرکسی و جناحی که از صلح سرکشی نمایند، باغی است اگر حکومت باشد و یا هم گروه طالبان». او افزود که نباید پروسه صلح افغانستان قربانی خواسته‌های کسانی شود که به دنبال بقای قدرت و ماند در چوکی خود است.

به باور آقای حسام امریکایی‌ها برای مردم افغانستان صلح نخواهد آورد و برای تأمین امنیت هم در افغانستان نیامده بلکه برای تأمین منافع امریکا در افغانستان آمده است.

بااین‌همه شورای امنیت ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که طالبان تمامی کماندوهای ارتش را آزاد کرده و دولت افغانستان در مقابل این اقدام طالبان تمامی زندانیان خطرناک این گروه را به‌استثنای زندانیان که کشورهای خارجی در مورد رهایی آنان ملاحظه دارند، آزادکرده است. شورای امنیت ملی تاکید کرده که روند رهایی زندانیان دو طرف تکمیل شده است و باید هرچه زودتر گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.