Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25670
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 23 سپتامبر 2020 - 14:00 |

پیشنهاد رئیس جمهور ترکمنستان برای میزبانی از مذاکرات میان افغان‌ها

پیشنهاد رئیس جمهور ترکمنستان برای میزبانی از مذاکرات میان افغان‌ها

به گزارش آژانس خبری پامیر، قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان، در یک پیام ویدئویی خطاب به شرکت کنندگان هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آمادگی کشورش را برای میزبانی از مذاکرات بین افغان‌ها برای حل و فصل صلح آمیز این کشور ابراز داشت.

به گفته رهبر ترکمنستان، صلح ، امنیت و توسعه در آسیای مرکزی مستقیماً به حل و فصل اوضاع افغانستان بستگی دارد و موقعیت ترکمنستان در اینجا بدون تغییر است: هیچ جایگزین دیگری برای روند مذاکرات وجود ندارد.

رئیس جمهور ترکمنستان گفت:«کشورما به عنوان یک کشور بی طرف و همسایه هم مرز با افغانستان آماده است تا در قلمرو خود شرایط سیاسی و سازمانی لازم را برای برقراری گفتگوی مسالمت آمیز بین دولت افغانستان و همه طرف های علاقه مند به حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان فراهم کند».

پیش ازاین، در قطر اولین مذاکرات مستقیم طی چند دهه گذشته بین دولت افغانستان و طالبان، با میانجیگری امارت، آغاز شد. این مذاکرات پس از تحقق شرط آزادی زندانیان ، که در پیمان صلح بین ایالات متحده و طالبان، در پایان فبروری منعقد شد، امکان پذیر شد.

بردی محمدوف همچنین تأکید کرد که ترکمنستان معتقد است که شرط اصلی برای ثبات سیاسی، بهبود اقتصادی و اجتماعی افغانستان اجرای پروژه های بزرگ زیربنایی با مشارکت افغانستان و در درجه اول در زمینه هایی مانند انرژی، حمل و نقل و ارتباطات قرار دارد.

رهبر ترکمنستان به عنوان نمونه از احداث خط لوله گاز در مسیر ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند و همچنین شاخه های راه آهن و خطوط ارتباطی فیبر نوری با دسترسی به خاک افغانستان، که به ابتکار عشق آباد ایجاد شده است، یادآوری کرد.

رئیس جمهور گفت: «ما از جامعه جهانی، ساختارهای تجاری و موسسات مالی می خواهیم که فعالانه در این روند مشارکت داشته باشند».

هم اکنون، گفتگو میان دولت افغانستان و طالبان در قطر ادامه دارد؛ اما از سوی دیگر میدان جنگ در افغانستان از سوی جنگجویان طالبان به شدت گرم شده است.

دولت افغانستان، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بار بار از طالبان خواسته‌اند که در جریان گفتگوها آتش‌بس کنند؛ اما این گروه نه تنها که آتش‌بس نکرده بلکه به حملات شان افزوده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.