Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 24282
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2020 - 8:55 |

کابینه درج نام مادر در شناسنامه را تایید کرد

کابینه درج نام مادر در شناسنامه را تایید کرد

کابینه در جلسه روز گذشته خود (پنجشنبه ۱۳ سنبله) به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور درج نام مادر در شناسنامه را تصویب کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته که جلسه کابینه به ریاست رییس جمهور روز گذشته در ارگ برگزار شد که در آن طرح تعدیل و ایزاد در برخی از مواد قانون ثبت احوال نفوس با درج نام مادر در تذکره تابعیت را مورد تایید و تصویب قرار داد.

گفتنی است که دو روز قبل کمیته قوانین به ریاست سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری، در تعدیل برخی از مواد قانون “ثبت احوال نفوس” از جمله درج نام مادر در شناسنامه‌ها را تایید کرده بود.

با تائید کابینه، این لایحه در صورتی که در پارلمان افغانستان نیز تصویب شود، جنبه قانونی و اجرایی خواهد گرفت.

محمد هدایت، مسوول دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری گفت که این طرح بر بنیاد کمپاین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی زیر عنوان “نامم- کجاست؟” از سوی فعالان حقوق زن به حکومت پیشنهاد شده بود.

به گفته او، به همین دلیل طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس در نشست کمیته قوانین ارائه و با اکثریت قاطع اعضا مورد تایید قرار گرفت.

این طرح روز گذشته جهت تایید به نشست کابینه فرستاده شد که مورد تایید قرار گرفت و پس از آن برای تصویب به دو مجلس شورای ملی فرستاده خواهد شد.

اگر این طرح از سوی شورای ملی تصویب و توسط رییس جمهور نافذ گردد، برای اولین بار در تاریخ افغانستان نام مادر درج شناسنامه‌ها خواهند شد.

کمپاین “نامم- کجاست؟” از چندین سال به این طرف از سوی فعالان حقوق زن در کشور در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته شده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور از درج نام مادر در شناسنامه‌ها حمایت کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.