Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 24906
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 سپتامبر 2020 - 16:40 |

استقبال ایران از گفت و گوهای میان افغانستانی در قطر

استقبال ایران از گفت و  گوهای میان افغانستانی در قطر

به گزارش خبرگزاری پامیر، به نقل از فارس، ایران درخصوص آغاز گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد.
ایران از آغاز گفت وگوهای میان افغانستانی، بین دولت افغانستان، گروه های سیاسی و طالبان استقبال می کند و امیدوار است این گفتگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع بین افغانستانی ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دایمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر شود.

ایران همواره تاکید کرده است، که حل مشکلات در افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان می باشد. تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در آن کشور است.

ایران امیدوار است دولت، گروه های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختارهای مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجران افغانستانی به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء کنند.

ایران با اعلام آمادگی دوباره برای آن که همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار دهد، هر گونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت امریکا برای بهره برداری های انتخاباتی از گفتگوهای میان افغانستانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفتگوها می داند.

یادآوری می کنیم، که امروز برای نخستین بار در مراسم گشایش گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه پایتخت قطر نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان رو در روی هم نشستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.