Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 24391
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 سپتامبر 2020 - 16:56 |

انتظار دولت و طالبان از مذاکرات آینده چیست؟

انتظار دولت و طالبان از مذاکرات آینده چیست؟

به گزارش آژانس خبری پامیر، نشریه آمریکایی اعلام کرد که دولت افغانستان و طالبان نخستین گفت‌وگوی مستقیم با یکدیگر را دوشنبه هفته جاری به میزبانی قطر و در حضور امیر این کشور آغاز می‌کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال، به نقل از منابعی نوشت که مذاکرات بین‌الافغانی بین دولت افغانستان، احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور و گروه طالبان دوشنبه آغاز خواهد شد.

این نشریه آمریکایی افزود که آتش‌بس فوری اولویت دولت است اما طالبان احتمالاً بر توافقات برای تقسیم قدرت و دولت انتقالی تمرکز خواهد کرد.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در دیدار با اعضای هیئت مذاکره کننده صلح اظهار داشت که نظام جمهوری نقطه قوت این کشور است و قانون اساسی نیز خط قرمز را در مذاکرات مشخص کرده است.

وی با اشاره به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح نیز گفته بود: «لویه‌جرگه نقشه راه و حدود صلاحیت‌های هیئت مذاکره کننده را تعیین نموده، شروط واضح گذاشته و جهت شما را مشخص کرده است».

این در حالی است که عبدالله شورای عالی مصالحه افغانستان از امکان تغییر قانون اساسی افغانستان در نتیجه مذاکرات نیز خبر داده است.

مذاکرات بین‌الافغانی قرار بود ۲۰ حوت سال گذشته آغاز شود اما جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و مخالفت‌ها درباره آزادی زندانیان طالبان سبب تاخیر در شروع مذاکرات شد.

با این حال «جاوید فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که همه ۴۰۰ زندانی جنجالی طالبان به غیر از چند زندانی که کشورهای خارجی مخالف آزادی آن‌ها بودند، آزاد شدند.

گفتنی است که فرانسه و استرالیا مخالف آزادی ۷ نفر از این زندانیان است که محکوم به کشتن اتباع این کشورها هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.