Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 24567
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2020 - 18:17 |

توزیع وسایل زراعتی به ارزش ۱۷ میلیون افغانی در ولایت بامیان

توزیع وسایل زراعتی به ارزش ۱۷ میلیون افغانی در ولایت بامیان

اداره زراعت ولایت بامیان با همکاری سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (فائو)، برای ۱۵۰۰ زن بی بضاعت و فقیر این ولایت،‌ بسته های تولید لبنیات و پرورش مرغداری را به ارزش ۱۷،۲ میلیون افغانی توزیع نموده است.

به گزارش آژانس خبری پامیر اداره زراعت ولایت بامیان، امروز دوشنبه هفتم سپتمبربرابر به هفدهم ماه سنبله ضمن یک اقدام امدادی یک هزار بسته تولید لبنیات را که شامل” مشک، قروت خشککن، دیگ، کاسه و موزه” می شوند را برای یک هزار زن بی بضاعت و فقیرتوزیع نمود. این وسایل مجموعاً به ارزش ۵،۳ میلیون افغانی می باشند.

عبدالوهاب محمدی رئیس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان می گوید که این برنامه از طریق پروژه مصئونیت و معیشت خانواده ها به هدف رشد و بهبود اقتصاد خانواده های فقیر و بی بضاعت تطبیق می گردد.

آقای محمدی افزود:” متأسفانه فقر روز تا روز گسترش می یابد و ما با همکاری موسسات مختلف تلاش می کنیم که زنان و خانواده های بی بضاعت را مورد حمایت قرار بدهیم.»

به گفته او توزیع گوسفند و مرغ، برای خانواده ها از دو وجه اهمیت دارد. اول، خانواده ها فقیر اند و توان خریداری گوشت و لبنیات را ندارند و دوم اینکه می توانند از طریق فروش لبنیات، مرغ وتخم اضافی در بازار مقداری درآمد داشته باشند.

اوایل بهار امسال، اداره زراعت یک بسته مکمل گوسفندهای شیری که شامل دو رأس گوسفند اصلاح شده همرای دو بهره می گردد، برای هر خانواده توزیع نموده بود. از سویی هم، زنانی که از این برنامه مستفید شده اند می گویند که گوسفند ها برای اقتصاد آنان مؤثر بوده و برای خوراک اعضای خانواده از شیر، ماست، دوغ و قروت آن استفاده می شود.

سهیلا سخی زاده باشنده منطقه سرخقول مرکز بامیان می باشد. او که خود متعلق به یکی از خانواده های بی بضاعت است با خوشبینی در مورد این پروژه می گوید:” از لبنیات برای مواد خوراکی استفاده می کنیم و همچنان سالانه قروت، چکه و روغن را نیز به فروش می رسانیم که به اقتصاد ما کمک خوبی داشته است”.

علاوه براین، اداره زراعت با همکاری موسسه فائو برای ۵۰۰ خانواده، بیش از ۵۰۰ فارم مرغداری ۳۰ قطعه ای را با هزینه نزدیک به ۱۲ میلیون افغانی توزیع نموده است. رضایی رئیس امور زنان بامیان از توزیع گوسفند، وسایل تولید لبنیات و مرغداری استقبال نموده و می گوید که بانوان در روستا های این ولایت در بخش های مختلف زراعتی و مالداری درکنار مردان خانواده مصروف کار می باشند بنابراین به گفته رئیس امور زنان بامیان، با توجه به اینکه زنان این ولایت در اقتصاد خانواده های شان سهم فعالی دارند، نیاز می رود که آنان از سوی حکومت و موسسات مورد حمایت قرار گیرند.

این پروژه با کمک مالی بخش انکشافی سفارت سویس و توسط سازمان غذا، خوراک و زراعت ملل متحد(فائو)، و با همکاری اداره زراعت در ولسوالی های یکاولنگ شماره ۱ و شماره ۲، پنچاب و مرکز بامیان، تطبیق می گردند.

این خانواده ها از سوی ادارات مربوطه در بخش های پرورش مرغداری، تهیه لبنیات رهنمایی و آموزش دیده اند و همچنان زمینه و فرصت هایی را دربخش فروش محصولات حیوانانی برای آنان فراهم می سازند.

لثوم باشنده قریه حیدرآباد مرکز بامیان می گوید:” اداره زراعت برای ما قبلاً فارم های مرغ را ایجاد نمود و امروز موادخوراکی و وسایل پرورش مرغ را توزیع نموده است. فردا نیزبرای هر خانواده ۳۰ قطعه مرغ توزیع می کند”.

شیوع ویروس کرونا، در سال روان میلادی همچنان سبب گسترش فقر و بیکاری در این ولایت گردیده است. به اساس ارزیابی هایی که از سوی نهاد های مختلف به ویژه سازمان ملل متحد صورت گرفته اند، بیش از ۶۳ درصد باشنده های این ولایت زیرخط فقر زندگی می کنند. سید انور رحمتی والی ولایت بامیان می گوید: با توجه به افزایش فقر در این ولایت، اداره محلی تلاش دارد که محصولات زراعتی بامیان را با قیمت مناسب در بازار عرضه نماید، تا سبب کاهش فقر در این ولایت گردد.

بامیان یکی از ولایت های زراعتی افغانستان است و بیش از ۸۵ درصد باشنده های این ولایت مصروف زراعت و مالداری بوده و نیازمندی های اولیه زندگی خودرا از همین طریق تأمین می کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.