Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25352
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2020 - 16:43 |

خالد: جنگ‌ هم‌زمان با آغاز مذاکرات صلح افزایش یافته است

خالد: جنگ‌ هم‌زمان با آغاز مذاکرات صلح افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری پامیر، وزارت دفاع ملی می‌گوید که میدان‌های جنگ با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، گرم‌تر شده است و احتمال دارد که این روش گروه طالبان برای چانه‌زنی بیش‌تر در میز مذاکره باشد.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت امور دفاع روز پنج‌شنبه، بیست‌وهفتم سنبله گفت که نیروهای امنیتی «هیچ‌گاهی» تعرض نکرده‌اند، اما با وجود آن، تلفات جنگ‌جویان طالبان «سه تا چهار مرتبه بیش‌تر از نیروهای ارتش است».

وی تصریح کرد که وزارت دفاع ملی جزییات این رویدادها را به دلیل این‌که مبادا به مذاکرات بین‌الافغانی صدمه‌ای وارد کند، همگانی نکرده‌ است.

آقای خالد که در نشست تسلیم‌گیری چهار هواپیمای جنگی کمک شده از سوی پیمان اتلانتیک شمالی «ناتو» صحبت می‌کرد، ریختاندن خون افغان‌ها برای چانه‌زنی و به‌دست آوردن امتیاز در میز مذاکره را مایه تاسف دانست.

به گفته سرپرست وزارت امور دفاع، در صورتی که طالبان تصور تسخیر از راه زور را داشته باشند، موفقیت از این راه «خیال» و «محال» است.

وی تصریح کرد که نیروهای امنیتی بر حفاظت از سرزمین‌شان متعهد اند و این توانایی را نیز در حال حاضر دارند که از آن دفاع کنند.

آقای خالد در ادامه بیان داشت که هرچند گروه طالبان تبلیغاتی مبنی بر «پایان یافتن کمک‌های ناتو» و «از بین رفتن ارتش» را به راه انداخته بودند، اما این همکاری‌ها در شرایط حساس نیز ادامه یافته و نشانه‌هایی از خروج این سازمان دیده نشده است.

به گفته اسدالله خالد، همکاری‌های سازمان ناتو با افغانستان تا زمانی ادامه می‌یابد که پناه‌گاه‌های تروریسم در کشور و منطقه از بین برود.

او در ادامه هشدار داد که طالبان مفکوره های «از بین رفتن ارتش به فرمایش پنجاب» را از ذهن‌شان بکشند، زیرا به گفته وی، دولت هم‌زمان با دفاع از مذاکرات بین‌الافغانی، بر حفظ ارزش‌هایش تاکید دارد.

سرپرست وزارت دفاع ملی تصریح کرد که زمان شلاق‌خوردن زنان در استدیوم نیز گذشته است و مردم به عقب باز نمی‌گردند.

وزارت دفاع در حالی از افزایش خشونت‌ها در کشور خبر می‌دهد که مذاکرات صلح میان هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان در قطر ادامه یافته است.

طالبان اما پیش‌تر در واکنش به افزایش خشونت‌ها، گفته‌اند که این گروه با توقف حملات انتحاری و حمله بر شهرها، از خشونت‌ها کاسته‌اند.

پیش از این، هیأت دولت از کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس به عنوان اولویت در مذاکرات یاد کرده‌ است.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان با آن‌که آتش‌بس را از موضوعات مورد بحث در مذاکرات بین‌الافغانی می‌دانند، اما هنوز آن را به عنوان اولویت اجندای مذاکرات نپذیرفته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.