Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 25391
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2020 - 16:25 |
معاون اول رییس جمهور:

موضع متحدانه در مذاکرات، طالبان را به آغوش وطن بر می‌گرداند

موضع متحدانه در مذاکرات، طالبان را به آغوش وطن بر می‌گرداند

به گزارش خبرگزاری پامیر، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که صلح در کشور تأمین می‌شود و او تشنه‌گی به «صلح با عزت» را در نزد مردم حس می‌کند.

معاون اول ریاست جمهوری که روز جمعه، بیست‌وهشتم سنبله، در مراسم یادبود از نهمین سال‌یاد ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح سخنرانی می‌کرد و به گفته خودش درباره «نیمه‌ی پر پیاله» سخن می‌زد از «مخالفان صلح» خواست دست از خون‌ریزی بیش‌تر بردارند.

به گفته معاون اول ریاست جمهوری، مخالفان صلح اگر صد سال دیگر نیز بجنگند، بازهم به همین نطقه بر می‌گردند که باید زیر یک سقف مذاکره‌ کنند.

او افزود: «هر قدر خونی را که می‌ریزانید، به گناه تان افزوده می‌شود و به بدعت مبارزه‌ی‌تان اضافه می‌شود.»

معاون اول ریاست جمهوری از جانب دیگر تأکید کرد که ایستاده‌گی در مذاکرات صلح به عنوان یک ملت، هویت واحد و زیر یک پرچم ملی سبب می‌شود که حوزه جمهوریت هیچ چیزی را از دست ندهد و بر عکس «طالب و جنگ‌جو» را به وطن‌شان باز ‌گرداند.

صالح در این نشست تأکید کرد که باید «دشمن اصلی» را شناسایی کرد.

به گفته صالح، در سفر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین به پاکستان مقامات پاکستانی گفته بودند که اگر افغانستان روابط بنیادین و استراتژیک با پاکستان برقرار کند، طالبان را در ظرف شش ماه از صحنه «گم» می‌کند.

صالح می‌گوید که هرچند مذاکرات در این زمینه آغاز شد، اما نتیجه نداد و به دلیل این که خواست پاکستان عزت افغانستان را سر می‌برد و خاک افغانستان را منقسم می‌کرد.

معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرد که به همین دلیل تاکنون صلح در افغانستان تأمین نشده است و او نتیجه‌گیری کرد که مشکل افغانستان در جنوب هلمند، شرق بادغیس و چرخ لوگر نیست، بل‌که کشور یک «مشکل بنیادین» دارد که به باور او در آن سوی مرز است.

امرالله صالح در مراسم یادبود از نهمین سال ترور برهان‌الدین ربانی، روایت و قرائت طالبان از دین را نیز زیر سوال برد.

او تأکید کرد که ایستاده‌گی در برابر قرائت بدعت «فریضه» است.

امرالله صالح که به موضع‌گیری تند در برابر طالبان شهرت دارد، در این نشست افزود که هیچ افغان با شرف مخالف «صلح با عزت» نیست که در آن هویت، نظام و پرچم کشور حفظ شود.

مذاکرات بین‌الافغانی اول هفته جاری آغاز شد. هیأت دولت و طالبان با وجود پیش‌رفت‌های اندک در مذاکرات، تاکنون روی اجندای مذاکرات توافق نکرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.