Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 24128
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 سپتامبر 2020 - 10:18 |

نشست بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان؛ دو طرف اطلاعات امنیتی تبادله می‌کنند

نشست بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان؛ دو طرف اطلاعات امنیتی تبادله می‌کنند

مقام‌های افغان و پاکستانی در دومین نشست بررسی پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی، توافق کردند که دو کشور در صورت نیاز اطلاعات امنیتی رد و بدل کنند.

دومین نشست “بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی” بعد از ظهر دیروز به ریاست مشترک آقایان میرویس ناب و سهیل محمود معینان وزارت‌های خارجه افغانستان و پاکستان، در مقر وزارت امور خارجه در کابل برگزار شده است.

وزارت خارجه گفته که در بخش سیاسی-دیپلوماتیک تفاهم صورت گرفت که پاکستان از یک افغانستان دموکراتیک، صلح‌آمیز، مستقل، یک‌پارچه، و باثبات حمایت نموده، خواستار آغاز پروسهٔ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها شدند.

این وزارت افزوده، همچنین توافق شد که دو جانب پیرامون تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با به‌کارگیری میکانیزم‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چند‌جانبه و افزایش همکاری‌ها در سطوح مختلف مشترکاً کار کنند.

بر بنیاد اعلامیه، جانب پاکستان وعده سپرد تا در مشوره با مراجع ذیربط به مشکل متقاضیان ویزهٔ پاکستان در افغانستان رسیدگی نموده و سهولت‌های بیشتر را در این راستا ایجاد خواهد کرد.

همچنین وزارت خارجه گفته، “در بخش دفاعی و امنیتی تفاهم شد تا مقامات دو کشور اطلاعات مورد نیاز امنیتی را در تمام سطوح با همدیگر درمیان گذارند.”

دو طرف توافق کرده‌اند که برای جلوگیری از انداخت‌ها از آن سوی خط دیورند میکانیزم‌های موجود میان نهاد‌های امنیتی دو کشور تقویت گردد و تماس‌های ضروری تأمین گردیده تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

در نشست دیروز هیات‌های بلندپایه دو کشور تاکید کرده‌اند که جلسات دوامدار زیر بیرق به‌منظور جلوگیری از حوادث مشابه در مسیر خط فرضی دیورند بر گزار شود.

در نشست دیروز در بخش اقتصادی، جانب افغانستان با استقبال از تصمیم اخیر حکومت پاکستان مبنی بر ارتقای گذرگاه غلام‌خان به دهلیز ترانزیتی و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، موضوع اتصال افغانستان و پاکستان با کشورهای آسیای‌مرکزی از طریق خط‌آهن و همچنان تعدیل توافقنامهٔ تجارت و ترانزیت میان دو کشور را مطرح کرده است.

در این مورد نیز توافق صورت گرفت تا دو کشور جهت ایجاد نقشهٔ راه برای تقویت همکاری‌های تجارتی و ترانزیتی در تمام سطوح و رسیده‌گی به مشکلات مربوط مشترکاً کار کنند و در آینده نزدیک جلسات تخنیکی در این راستا دایر گردد.

وزارت خارجه افزوده که در بخش مهاجرین نیز مشکلات موجود یاد آوری و پیرامون برنامه‌های درازمدت دولت افغانستان برای بازگشت باعزت، تدریجی و داو‌طلبانهٔ شهروندان افغانستان به کشورشان، به جانب پاکستانی معلومات ارائه شد.

به گفته این وزارت، هیات پاکستان نیز از تعهد کشور و حکومت‌شان در فراهم‌نمودن تسهیلات لازم برای مهاجران افغان در پاکستان به جانب افغانستان اطمینان داد.

در اعلامیه آمده که در نشست دیروز طرف افغانستان افزون بر مسایل دیگر، دیدگاه‌ها و نظریاتش را پیرامون موضوعات مختلف به شمول اتصال منطقه‌یی، توسعهٔ تجارت و ترانسپورت، تمدید خط آهن حیرتان-کابل-‌پشاور و حیرتان-‌هرات-‌کندهار-کویته، با مهمانان پاکستانی‌شان در میان گذاشته و رسیدن افغانستان به صلح و ثبات را به نفع کشورهای همسایه و منطقه دانست.

اعلامیه افزوده که هیات پاکستان با تأکید بر موجودیت ارادهٔ قوی و آماده‌گی آن کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان کابل و اسلام آباد، به جانب افغانستان اطمینان داد.

این در حالی است که روابط افغانستان و پاکستان همواره پرتنش بوده و پاکستان با سوء استفاده از روابط میان دو کشور دولت افغانستان را زیر فشار سیاسی قرار می‌دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.