Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25954
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 28 سپتامبر 2020 - 17:45 |

وزارت امور داخله: ۱۱۵ قضیه قتل خبرنگاران بررسی شده است

وزارت امور داخله: ۱۱۵ قضیه قتل خبرنگاران بررسی شده است

به گزارش خبرگزاری پامیر، هم‌زمان با روز جهانی دسترسی به اطلاعات، وزارت امور داخله اعلام کرده است که به ۱۱۵ قضیه قتل خبرنگاران رسیده‌گی کرده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، روز دوشنبه، هفتم میزان، در یک نشست خبری مشترک با لطیف محمود، رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، جمشید رسولی، سخنگوی لوی‌سارنوالی و شاه‌‌محمود شینواری، عضو کمیته تخنیکی بررسی قضایای قتل خبرنگاران، گفت که در سال جاری به ۱۱۵ قضیه قتل خبرنگاران براساس خواست مرکز خبرنگاران افغانستان رسیده‌گی کرده است. وی افزود که از این میان ۳۰ قضیه آن به لوی‌سارنوالی فرستاده شده است.

آرین تصریح کرد که عاملان ۲۸ قیضه قتل خبرنگاران در درگیری با پولیس از بین رفته و ۸ قضیه دیگر زیر کشف و بررسی قرار دارد. هم‌چنان وی افزود که عاملان دو قضیه در خارج از کشور به سر می‌برند و عامل ۴۷ قضیه دیگر، گروه طالبان شناخته شده است.

در همین رابطه جمشید رسولی، سخنگوی لوی‌سارنولی، در این نشست گفت که به ۳۰ قضیه قتل براساس در خواست مرکز خبرنگاران افغانستان، در روشنایی احکام قانون به گونه‌ی جدی رسیده‌گی شده است.

او تصریح کرد که در پیوند به قضیه قتل ۳۰ خبرنگار، ۵۶ تن در مرکز و ولایات شناسایی و بازداشت شده‌اند. به گفته او براساس تحقیق و در‌خواست مجازات، لوی‌سارنوالی شاهد حکم مجازات ۱۶ تا ۳۰ سال حبس و حتا اعدام عاملان قتل‌های خبرنگاران بوده است.

از سویی‌ هم کمیته تخنیکی بررسی قضایای قتل خبرنگاران ضمن خوش‌بینی از بررسی مجدد قضایای قتل خبرنگاران، خواستار رسیده‌گی جدی به قضایای تحت کار نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی در این زمینه شد.

در همین حال لطیف محمود، رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، تأکید کرد که حکومت براساس ماده ۵۰ قانون اساسی، متعهد به اطلاع‌رسانی است. او گفت که در این راستا هرچه در توان دارد، انجام خواهد داد.

این بررسی‌ها در حالی انجام شده است که چندی پیش مرکز خبرنگاران افغانستان در یک نامه سرگشاده از رییس جمهور خواسته بود که به فرهنگ معافیت از مجازات علیه خبرنگاران و میزان بالای خشونت در برابر رسانه‌ها پایان دهد. این نامه را بیش از ۲۰۰ خبرنگار از سراسر کشور امضا کرده‌ بودند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.