Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 24285
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2020 - 9:00 |

وزیران خارجه افغانستان و پاکستان تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند

وزیران خارجه افغانستان و پاکستان تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه کشور روز پنجشنبه با همتای خود شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان تلفنی گفتگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشور ضمن ابراز خرسندی از بهبود یافتن وزیر امور خارجه پاکستان به دلیل مبتلا شدن به بیماری کوید – ۱۹، برای ایشان آرزوی سلامتی کرد.

آقای قریشی برگزاری موفقانه دومین نشست بررسی پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی که در ۳۱ اگست سال ۲۰۲۰ در کابل برگزار شد را به آقای اتمر تبریک گفته و افزود که “خوشبختانه نشست APAPPS پیشرفت خوبی داشته و هر دو کشور باید در جهت اجرای کامل تعهدات شان تلاش نمایند.”

آقای اتمر نشست APAPPS را بستری مهم برای گسترش همکاری و تفاهم بین دو ملت خواند و به آقای قریشی اطمینان داد که افغانستان به میکانیزم و تصامیمی که در آن نشست اتخاذ گردیده، کاملاً متعهد است.

همچنین سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تشکری از دولت پاکستان برای نقش فعال شان پیرامون روند صلح و حمایت از گفتگوهای صلح بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، در مورد لزوم رسیدن به صلحی پایدار که منجر به حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته شود، بحث نمود.

آقای قریشی نیز بر حمایت دولت خود از حل مسالمت آمیز منازعات افغانستان تاکید نمود و در مورد اقدامات اخیر آن کشور برای بهبود وضعیت موجود ترانزیت و تجارت از جمله تصمیم به بهبود امکانات در نقطه عبور غلام خان به عنوان سومین مسیر ترانزیتی بین دو کشور صحبت نمود.

سپس آقای اتمر اظهار امیدواری کرد که گذرگاه غلام خان به عنوان یک مسیر رسمی جدید، باعث افزایش تجارت و سهولت در امر ترانزیت میان دو کشور گردد. ایشان همچنین در مورد چشم اندازشان برای توسعه همکاری چند جانبه در سطح منطقه که شامل پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه می گردد، ابراز نظر نمود.

در ادامه گفتگوی تلفنی دو طرف بر لزوم پیشرفت موضوع اتصال منطقه ای از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک بر پروژه های بزرگ اقتصادی از جمله ایجاد خط راه آهن و همچنین توسعه زیر بناها که منطقه را به هم وصل می کند، تأکید کردند.

در خاتمه آقای اتمر از میزبانی دوامدار دولت پاکستان از پناهجویان افغان و کمک به آنها در جریان شیوع مریضی کوید – ۱۹ تشکری کرد و در مورد بازگشت با عزت و تدریجی پناهجویان افغان از پاکستان به افغانستان نیز تبادل نظر داشتند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.