Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 24593
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2020 - 9:01 |

چرا درگیری‌ها به صورت چشم‌گیری در افغانستان افزایش یافته است؟

چرا درگیری‌ها به صورت چشم‌گیری در افغانستان افزایش یافته است؟

ادامۀ تلاش‌ها برای مذاکرات و این‌سو افزایش جنگ‌ها، اردوی افغانستان می‌گوید، طالبان در میدان نبرد شکست خورده‌اند.

با گرم شدن بحث مذاکرات بین افغانان، میدان‌های جنگ در افغانستان هم داغ‌تر از گذشته شده، جانب حکومت و طالبان هر دو ادعا می‌کنند که در نبردها دست بالاتر دارند.

قول اردوها همه‌روزه از وارد شدن تلفات سنگین به طالبان خبر می‌دهند. وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در حالت دفاعی قرار دارد و از هر گونۀ حمله طالبان دفاع می‌کند.

این اظهارات تازگی هم ندارد، اما هنگامی که جانب دولت و طالبان برای مذاکرات آماده می‌شوند، چرا درگیری‌ها به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است؟

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، قصد طالبان، امتیازگیری در مذاکرات بود، اما آن‌ها به‌گفتۀ امان، به این هدف‌شان نرسیدند.

آقای امان گفت: “طالبان خیلی تلاش کردند و فعلاً هم تلاش دارند تا در آستانۀ مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، ولسوالی‌ها و حتی ولایت‌ها را از کنترول دولت بیرون کنند، اما موفق به این کار نشدند و نخواهند شد، چون نیروهای امنیتی و دفاعی فعلاً از هر لحاظ در موقعیتی بهتر قرار دارند.”

تنها روز دوشنبه (۱۷ سنبله) مقام‌های ولایت لغمان از کشته شدن ۶۲ تن از طالبان در حمله‌های هوایی نیروهای افغان خبر دادند.

آن‌سو طالبان هم به صورت روزمره از حمله، جنگ و تلفات بر نیروهای افغان سخن می‌گویند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیام‌هایش در تویتر، همه روزه از پیوستن گروه‌های کوچک سربازان افغان با این گروه خبر می‌دهد.

حالا این دو جانب که آماده برای مذاکرات هم شده‌اند، با ادامه نبردها در پی چی استند؟

شفیق امین استاد در یکی از پوهنتون‌های کابل و از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت که قضیۀ افغانستان به هیچ صورت با فشارهای نظامی حل شده نمی‌تواند.

آقای امین می‌گوید: “زور نظامی هیچ راۀ حل در پی ندارد. از سوی دیگر نیروهای سیاسی در سطح ملی و همچنان کشورهای خارجی دخیل در قضیه افغانستان به شمول ایالات متحده امریکا، منطق خود را برای تأکید بر راۀ حل نظامی از دست داده و فکر می‌کنم که تأکید شان روی راه حل‌های سیاسی است.”

با افزایش جنگ‌ها، حکومت افغانستان می‌خواهد تا آتش‌بس در صدر آجندای مذاکرات قرار داشته باشد. طالبان می‌گویند، پیش از مذاکرات آتش‌بس ممکن نیست و در مورد آن در جریان گفت‌وگوها بحث خواهد شد، گفت‌وگوهای که برگزاری آن به‌گفتۀ مقام‌های افغان به امروز و فردا رسیده، اما باز هم آمادگی‌ها برای مذاکرات، از شدت جنگ در افغانستان نکاسته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.