Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 24347
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2020 - 18:45 |

یوناما: آتش‌بس باید اولویت مذاکرات میان افغانان باشد

یوناما: آتش‌بس باید اولویت مذاکرات میان افغانان باشد

به گزارش خبرگزاری پامیر، در آستانۀ آغاز مذاکرات میان افغانان، دیبورا لایننز، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما می‌گوید باید آتش‌بس اولویت این مذاکرات باشد.

خانم لاینز که شام روز گذشته در یک نشست شورای امنیت ملی دربارۀ افغانستان سخن می‌زد، از طرف‌های درگیر در افغانستان خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند.

او در این باره گفت: «ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند. در کنار بسیاری از افغان‌ها، ما هم امیدواریم که یکی از نخستین موضوعات در مذاکرات میان افغانان، باید یک آتش‌‎بس انسانه دوستانه باشد.»

در این نشست، کلی کرافت، نمایندۀ همیشه‌گی ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که ممکن تلاش‌هایی، روند صلح افغانستان را با چالش روبه‌رو بسازند: «ما همه طرف‌‎ها را تشویق می‌کنیم که به خرابکاران فرصت این را ندهند که سرنوشت آنانی را که صلح می‌خواهند صدمه بزنند، در شرایطی که افغانستان از هر زمان دیگر به روند صلح نزدیک‌‎تر است.»

در همین حال عادله راز، نماینده‌ همیشه‌گی افغانستان در سازمان ملل، مذاکرات میان افغانان را دشوار می‌داند: «آغاز مذاکرات میان افغانان، یک فصل مهم اما دشوار و ظریف تاریخ ما است و این مذاکرات یک آزمون واقعی در برابر توانایی ما به حفظ دست‌آوردهای مشترک دو دهۀ گذشته خواهند بود – به‌‎ویژه حقوق قانونی زنان. ما باور داریم که باهم می‌توانیم این فصل را پشت سر بگذرانیم و به‌سوی هدف مان که یک صلح با عزت و همیشه‌گی در افغانستان است گام برداریم.»

نماینده‌گان روسیه و چین نیز در این نشست شورای امنیت سازمان ملل بر ادامۀ پشتیبانی از روند صلح به‌رهبری افغانان اطمینان دادند.

انا استیوگنیوا، معاون نمایندۀ روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: «افغانستان اکنون در یک مقطع حساس است و ما گواه یک فرصت هستیم که آرزوی درازمدت مردم افغانستان برای صلح بود. اکنون زمان تمرکز روی تلاش‌ها برای صلح و مصالحه ملی است که به پایان جنگ درازمدت و احیای یک افغانستان متحد، دموکراتیک و صلح آمیز بانجامد.»

گنگ شوانگ، معاون نمایندۀ چین در سازمان ملل متحد نیز بیان داشت: «اوضاع امنیتی افغانستان به مذاکرات میان افغانان بسته‌گی دارد. مذاکرات باید به‌گونه‌یی باشند که در برابر صلح و امنیت در افغانستان مشکلات دیگر به وجود نیایند. از بحران داخلی باید جلوگیری شود.»

با این همه، انتظار می‌رود مذاکرات میان افغانان تا چند روز دیگر در دوحه آغاز شوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.