Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 27155
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2020 - 21:09 |

آلودگی صوتی یکی از چالش‌های محیط ‌‌زیستی در شهر کابل

آلودگی صوتی یکی از چالش‌های محیط ‌‌زیستی در شهر کابل

صداهای دستفروشان، دکانداران، گارسون‌های رستورانت‌ها، موترهای شهری و کاسب‌کاران بدون وقفه از صبح تا شام در نواحی گوناگون به‌ویژه در محلات مرکزی شهر کابل به گوش می‌رسند.

شماری از فروشندگان دوره‌گرد با پخش صداهای از پیش ضبط ‌شده از طریق بلندگو به جلب مشتری می‌پردازند.

اما این صداها پی‌هم و بلند باعث آلودگی صوتی می‌شود. محمد داوود در جاده‌ای در کابل گفت که آلودگی مداوم صوتی او را به ستوه آورده است: “این صداها بسیار بد می‌خورد و دماغ را خراب می‌کند. اینجا یک بلندگو است. کمی پائین‌تر که بروید، مسابقه بلندگوها ادامه دارد. این صداها بسیار مزاحمت می‌کند. دماغ انسان را خسته می‌سازد.”

هارن پیهم وسایط نقلیه، پخش موسیقی، مکالمه تلفونی در بس‌های شهری، از دیگر منابع آلودگی صوتی هستند.

ذبیح‌الله باشنده شهر کابل می‌گوید: “سرو صدا بسیار زیاد است. انسان را خسته می‌کند. من از مجبوری برای خرید مواد مورد نیاز آمده‌ام.”

برعلاوۀ آلودگی در جاده‌ها، در تالارهای عروسی و حتی محافل شبانه در خانه‌ها هم پخش صدا از طریق بلندگوهای قدرتمند به شدت آزار دهنده است.

عبدالحکیم در یک مراسم عروسی در کابل به رادیو آزادی گفت: “صدای بلند موسیقی انسان را اذیت می‌کند. باید صدای موسیقی در محافل پائین باشد. بسیار اذیت‌کننده است و حتی بر اعصاب تاثیر می‌کند.”

در همین حال شرف‌الدین عظیمی روانشناس افغان می‌گوید که آلودگی صوتی روان انسان را سخت صدمه می‌زند.

آقای عظیمی به رادیو آزادی گفت که آلودگی صوتی بر ذهن، عواطف، روابط اجتماعی و روان تاثیر می‌کند و باید از آن جلوگیری شود: “زمانی که آلودگی صوتی باشد شما درست فکر و نوآوری کرده نمی‌توانید. درست تجزیه و تحلیل انجام داده نمی‌توانید. از نظر عاطفی شما خشن می‌شوید. از نظر روانی در بلندمدت شما وحشت‌زده و مضطرب می‌شوید و هراس برای‌تان پیدا می‌شود. همچنین از نظر اجتماعی به محلاتی که تجمعات مردم باشد، شما نمی‌روید.”

از سویی هم کنیشکا ترکستانی رئیس صحت محیطی وزارت صحت عامه می‌گوید که آلودگی صوتی سبب مصاب شدن به امراض جدی روانی می‌شود و شاروالی مسئول جلوگیری از آن است.

او به رادیو آزادی اما گفت که در زمینه تهیه طرزالعملی برای جلوگیری از آلودگی صوتی به شاروالی کابل کمک می‌کند.

در همین حال، سمیرا رسا، سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید که اقدام‌هایی برای جلوگیری از آلودگی صوتی در شهر کابل روی دست گرفته شده است: “دکان‌هایی که بلندگو می‌فروشند را مسدود کرده‌ایم. کسی حق فروش وسایلی را که سروصدا ایجاد می‌کنند، ندارد. دستفروشانی که برای فروش اجناس خود از بلندگوها استفاده می‌کنند، همه بلندگوها را جمع کرده گدام می‌کنیم.”

شهر کابل پُر جمعیت‌ترین شهر افغانستان است و براساس آمار رسمی، بیش از پنج میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

همچنین اداره پولیس ترافیک کابل گفته که صدها هزار واسطه نقلیه در این شهر در حال گردش است و همه روزه هزاران موتر از ولایت‌ها نیز به این شهر رفت‌وآمد می‌کنند که باعث افزایش آلودگی صوتی شده است.

| منبع خبر : رادیو آزادی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.