Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 27313
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 21 اکتبر 2020 - 21:26 |

آلودگی هوا حدود نیم میلیون نوزاد را طی یک سال کشته است

آلودگی هوا حدود نیم میلیون نوزاد را طی یک سال کشته است

به گزارش خبرگزاری پامیر، دست کم نزدیک به سه چهارم موارد مرگ یاد شده ناشی از تنفس دودهای سمی حاصل از سوخت‌های به کار رفته در پخت و پز غذا بوده‌است.

به موجب گزارش تازه وضعیت جهانی هوا (استِیت آف گلوبال اِیر) که با استناد به اطلاعات دو موسسه امریکایی «موسسه اثرات سلامت» و «موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» صورت گرفته بیش از ۱۱۶ هزار نوزاد هندی سال گذشته به واسطه اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا در نخستین ماه از زندگی خود جان باخته و ۲۳۶ هزار کودک نیز به همین دلیل در کشورهای جنوب صحرای بزرگ افریقا جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر،‌ بنا به یافته‌های این گزارش تحقیقی شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلودگی با خطر فزاینده تولد نوزادان کم وزن یا نارس ارتباط تنگاتنگ دارد.

دان گرینباوم؛ رییس انستیتوی اثرات صحی در ایالات متحده گفته‌است که به رغم کاهش کند و مداوم میزان وابستگی خانوارها به سوخت‌های غیراستاندارد و فاقد کیفیت، آلودگی هوای حاصل استفاده از این سوخت‌ها همچنان به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان خردسال در برخی نقاط جهان قلمداد می‌شود.

وی در این خصوص تصریح کرده است: «نوزادانی که در جنوب آسیا و جنوب صحرای افریقا متولد می‌شوند بیشتر در معرض مرگ ناشی از آلودگی هوای حاصل از سوخت‌های بی‌کیفیت هستند.»

بر اساس این تحقیق، آلودگی هوا در سال گذشته میلادی در مجموع سبب مرگ نزدیک به ۷ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

در تحقیق وضعیت جهانی هوا همچنین از آلاینده‌ها به عنوان چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در جهان نام برده شده است.

نویسندگان تحقیق یاد شده همچنین به تاثیر مثبت اما زودگذر دوران قرنطینه پس از موج نخست همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در جهان بر وضعیت آلودگی هوا اشاره کرده و نسبت به ادامه نیافتن این دستاورد بزرگ هشدار داده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.