Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 26156
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 19:40 |

اداره ملی احصائیه زبان فارسی را از فهرست زبان‌های خارجی در فورم شناس‌نامه‌های الکترونیکی حذف کرد

اداره ملی احصائیه زبان فارسی را از فهرست زبان‌های خارجی در فورم شناس‌نامه‌های الکترونیکی حذف کرد

به گزارش خبرگزاری پامیر، اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گوید که زبان‌های رسمی کشور را پس از آن‌که در شبکه‌های اجتماعی چالش‌ساز شد، از گزینه زبان‌های خارجی در سیستم شناس‌نامه‌های الکترونیکی حذف کرده است.

احمدجاوید رسولی، رییس اداره ملی احصائیه و معلومات، روز پنج‌شنبه، دهم میزان در یک نشست خبری در کابل گفت که زبان‌های رسمی کشور براساس کُدهای اداره بین‌المللی استندرد و معلومات وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در سیستم شناس‌نامه الکترونیک گنجانیده شده بود.

او تصریح کرد که تنها یک زبان نه، بل‌که تمامی زبان‌های رسمی و ملی کشور در فهرست زبان‌های خارجی گنجانیده شده است. به گفته او زبان پشتو، ترکمنی، بلوچی و سایر زبان‌ها در این گزینه گنجانیده شده بودند.

وی اما گفت که شماری از شهروندان برای این‌که به شُهرت برسند و به آبروی یک اداره لطمه وارد کنند، از درج یک زبان خاص در لیست زبان‌های خارجی سوءاستفاده کرده و معلومات نادرست را به شهروندان انعکاس داده بودند.

آقای رسولی گفت: «تعدادی زبان‌هایی که در افغانستان تکلم می‌شوند، در سایر کشورها نیز رایج‌اند و به همین دلیل این زبان‌ها هم در فهرست زبان‌های ملی و رسمی و هم در لیست زبان‌های خارجی جابه‌جا شده بود.»

او تأکید کرد که هیچ نوع برخورد دوگانه با زبان‌های کشور نشده است

از سوی دیگر رییس اداره ملی احصائیه و معلومات تصریح کرد که این اداره تمامی زبان‌هایی را که در گزینه زبان‌های خارجی گنجانیده شده بودند، حذف کرده است. او دلیل حذف این زبان‌ها را از گزینه‌ زبان‌های خارجی، جلوگیری از سوء تفاهم عنوان کرد. رسولی گفت: «هیچ ملحوظ دیگر نبوده است. اکیداََ می‌گویم که به تمام زبان‌ها احترام قایل هستیم و هیچ نوع برخورد دوگانه صورت نگرفته است.»

از سوی دیگر اداره ملی احصائیه گفت که این زبان‌ها از سوی وزارت مخابرات در ج شده است. او گفت که طی سال۱۳۹۶ وزارت مخابرات به همکاری اداره ثبت و احول نفوس، معلومات را در فورم آنلاین درج کرده و این اداره کدام دخالت نداشته است.

اداره ملی احصائیه و معلومات در حالی تصمیم به حذف زبان‌های رسمی از لیست زبان‌های خارجی می‌گیرد که در چند روز اخیر شمار از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتقاد داشتند که این اداره زبان فارسی را به دلیل تعصب، در گزینه زبان‌های خارجی درج کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.