Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 26982
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 17 اکتبر 2020 - 18:21 |

از کار افتادن۸۰ درصد بس‌های کمک ‌شده به تصدی ملی بس افغانستان

از کار افتادن۸۰ درصد بس‌های کمک ‌شده به تصدی ملی بس افغانستان

به‌ گفته‌‎ی مسئولان تصدی ملی بس افغانستان، ۸۰ درصد بس های که بین سال‌‎های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی کشورهای هند، پاکستان، جاپان، ایران و ایتالیا به سکتور ترانسپورت افغانستان کمک شده‌ است، از کار افتاده اند.

به گزارش خبرگزاری پامیر، یافته‌‎های گزارش پژوهشی مرکز خبرنگاری پژوهشی پیک نشان می‌‎دهد، که ۸۰ درصد بس‎‌های کمک شده به تصدی ملی بس افغانستان، از چندین سال به این طرف به دلیل مشکلات فنی، متوقف و بیشتر جایدادهای مربوط به این تصدی نیز، غصب و یاهم به نام زمین سفید به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است.
در این گزارش که روز شنبه (۲۶ میزان) منتشر شده آمده است، که افزون بر واگذاری و غصب جایدادهای تصدی ملی‎‌بس، در کمتر از دو دهه‌‎ی پسین، تنها ۲۰ درصد از موترهای این تصدی در پایتخت و برخی از ولایت‌‎ها، فعال یا نیمه‌‎فعال اند و متباقی آن،‌ یا در ترمیم‎گاه‌‎ها و پارکینگ‌‎های تصدی متوقف‎‌اند و یا هم مانند آهن کهنه انبار شده‌‎اند.

بس‎‌هایی‎‌که به‌ گفته‌‎ی مسئولان این تصدی، بین سال‌‎های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی کشورهای هند، پاکستان، جاپان، ایران و ایتالیا به سکتور ترانسپورت افغانستان کمک شده‌ است.

رییس تصدی ملی‎‌بس، بهای هر کدام از این بس‎‌ها را، (صفرکیلومتر) بین ۳۰ تا ۳۶ هزار دالر خوانده است.

حوزه‌‎ی دوم تصدی ملی‎‌بس به‌‎عنوان دومین توقف‌‎گاه عمومی ملی‎‌بس‎‎های شهری در منطقه‎‌ی خوشحال مینه‎‌ی ناحیه‌ی پنجم شهر کابل در سال ۱۳۶۴ خورشیدی ایجاد و تاسیس شده است.

اکنون جایداد این حوزه، به ‌‎مساحت ۴۲ جریب زمین دارای تاسیسات و ساختمان‎‌های ۳۵ ساله در ناحیه‌ی پنجم شهر کابل، زیر نام زمین سفید به‌‌یک شرکت خارجی واگذار شده است.

رییس تصدی ملی‌‎بس، انتقال و تبادله‌‎ی جایداد این تصدی را، ضربه‌‎ی سنگینی بر پیکر نیمه‌‎کاره‌‎ی این تصدی دانسته و می‌‎پذیرد، که تاهنوزهم نتوانسته‌‎اند همه‌‎ی موترهای فعال وغیرفعال، ماشین‌‎ها و تجهیزات این جایداد را به ‌‎مکان بدیل آن که به‌ ‎مساحت بیش ‎‌از ۵۰ جریب زمین در منطقه‌‎ی پُل حسن‎‌خان ناحیه‌ی هفتم شهر کابل داده شده‎‌است، جابه‌‎جا کنند.

یک تن از کارمندان حوزه دوم تصدی ملی‌‎بس می‌‎گوید، که موترهای نیمه فعال و غیرفعال این حوزه در مکان جدید، چنان به‌‎ شکل بی‎‌رویه انتقال و جابه‌‎جا شده که دیگر قابل استفاده نخواهند بود. این کارمند بااشاره به هنگرهای کلان در صحن این جایداد، ابراز «تاسف» کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.