Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 26133
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 12:56 |

انتقاد پارلمان افغانستان از خودسری‌ نیروهای وابسته به سازمان سیا در کابل

انتقاد پارلمان افغانستان از خودسری‌ نیروهای وابسته به سازمان سیا در کابل

به گزارش خبرگزاری پامیر، «شیر محمد آخندزاده» نماینده مردم هلمند در پارلمان افغانستان گفت که یک افسر پلیس فرودگاه بین‌المللی کابل توسط نیروهای «قطعه ۰۱» امنیت ملی افغانستان به قتل رسیده است.

واحد نیروهای ویژه افغان موسوم به «قطعه ۰۱ و ۰۲ و ۰۳ و ۰۴» پیش از تشکیل ارتش افغانستان توسط سازمان سیا تاسیس شد، این نیروها کاملاً توسط این سازمان اداره می‌شود و به هدف قرار دادن غیرنظامیان و حتی نظامیان و نیز جنایات جنگی مشهور هستند.

نماینده هلمند اظهار داشت که «احمدشاه خادمیار» افسر پلیس در فرودگاه کابل در منزلش و پیش چشمان اعضای خانواده و مادرش توسط قطعه ۰۱ کشته شده است.

از سوی دیگر، «میر رحمان رحمانی» رئیس پارلمان افغانستان نیز اعلام کرد که کشته شدن این افسر پلیس توسط نیروهای امنیت ملی پرسش برانگیز است.

وی گفت که این نخستین بار نیست که امنیت ملی چنین کاری را انجام می‌دهد.

رحمانی از کمیسیون امنیت داخلی پارلمان افغانستان خواست تا این موضوع را بطور جدی پیگیری کند.

نیروهای وابسته به سازمان سیا در افغانستان کارنامه سیاهی در حملات شبانه و کشتار غیرنظامیان بویژه در مناطق روستایی افغانستان نیز دارند.

دیدبان حقوق بشر اواخر سال گذشته اعلام کرد که یگان‌های نیروهای امنیتی افغان که تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار دارند مرتکب اعدام‌های غیرقانونی، سر به نیست کردن افراد، حملات هوایی کورکورانه و دیگر موارد نقض حقوق بشری می‌شوند باید منحل شوند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه گزارش نیز دولت افغانستان را به عدم توانایی و اراده سیاسی برای بررسی کشته شدن غیرنظامیان توسط این نیروها متهم کرده و می‌افزاید که برخی دیپلمات‌ها این نیروها را «جوخه مرگ» می‌خوانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.