Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 26153
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 19:20 |

خشونت علیه زنان؛ در ۹ ماه گذشته به بیش از ۲۰۰۰ مورد رسیده‌گی شده است

خشونت علیه زنان؛ در ۹ ماه گذشته به بیش از ۲۰۰۰ مورد رسیده‌گی شده است

به گزارش خبرگزاری پامیر، اداره لوی‌سارنوالی کشور از افزایش قضایای خشونت علیه زنا در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید که طی ۹ ماه گذشته به ۲۰۸۸ مورد خشونت در برابر زنان رسیده‌گی شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی‌سارنوالی، روز پنج‌شنبه، دهم میزان در یک نشست خبری در کابل گفت که این قضایا از اول ماه جدی سال گذشته تا آخر ماه سنبله سال جاری به ثبت رسیده و با عاملان آن مطابق قانون برخورد شده است.

به گفته او در مواردی، تجاوز جنسی، لت‌وکوب، آزار و اذیت، نکاح اجباری، ممانعت از ازدواج، بد دادن، تجاوز جنسی و جراحت‌های منجر به فوت، شامل این خشونت‌ها است.

او گفت، از میان ۲۰۸۸ قضیه؛ ۶۶۲ مورد آن در کابل، ۲۵۶ قضیه در بلخ، ۲۰۸ قضیه در هرات، ۱۱۹ قضیه در دایکندی، ۷۲ قضیه درفاریاب، ۶۹ قضیه در بامیان، ۶۷ قضیه درتخار، ۶۶ مورد در ننگرهار و از ۱ تا ۴۶ مورد تا نیز در دیگر ولایت‌های کشور ثبت شده است.

هم‌چنان رسولی در مورد نوعیت قضایا گفت که ۱۱۰۰ قضیه لت‌وکوب، ۲۳۴ قضیه آزار و اذیت و ۱۷۳ قضیه تجاوز جنسی آمار مجموعی این جرائم را تشکیل می‌دهند.

به گفته او بیش‌ترین قضایای لت‌وکوب در ولایت‌های کابل، هرات و بلخ به ثبت رسیده است. طبق معلومات او، در این ولایت‌ها به ترتیب ۴۳۴، ۱۳۳ و ۱۲۲ مورد لت‌وکوب علیه زنان رخ داده است. وی افزود که تمامی این قضایا از سوی اداره لوی‌سارنوالی بررسی شده است.

سخنگوی لوی‌سارنولی گفت که از میان ۱۷۳ قضیه تجاوز جنسی، ۳۴ مورد آن در کابل، ۲۴ مورد در بلخ، ۱۷ مورد در ولایت هرات و به همین ترتیب در ولایت‌های فاریاب، بدخشان، ننگرهار و تخار ثبت و بررسی شده است.

هم‌چنین رسولی خاطر نشان کرد که از میان ۲۳۴ قضیه آزارواذیت، ۱۳۰ مورد آن در کابل، ۱۶ مورد در ننگرهار و ۱۳ مورد در فاریاب به ثبت رسیده است. وی تصریح کرد که عاملان این قضایا از سوی اداره لوی‌سارنوالی شناسایی شده و مورد پیگرد قرار گرفته‌اند.

سخنگوی اداره لوی‌سارنوالی تأکید کرد که هیچ قضیه‌ای به دور از بررسی باقی نخواهند ماند. اداره لوی سارنوالی کشور تاکید دارد که هیچ کس فراتر از قانون نیست و کسانی‌که مرتکب چنین جرم‌های می‌شوند، از سوی این نهاد مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.

با این همه سخنگوی این اداره تاکید دارد که ثبت قضایای خشونت علیه زنان در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته است. او اما دلیل افزایش در آمار را فعال بودن سارنوالی منع خشونت علیه زنان و دسترسی زنان به عدالت عنوان کرد. او گفت که در حال حاضر سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ۳۴ ولایت افغانستان فعال‌اند و قضایای خشونت و موارد جرمی را به ثبت می‌رسانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.