Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 26701
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 اکتبر 2020 - 12:45 |

رسانه ها: وعده ترامپ برای بازگرداندن نیروها از افغانستان غیر واقعی است

رسانه ها: وعده ترامپ برای بازگرداندن نیروها از افغانستان غیر واقعی است

یک رسانه آمریکایی در مطلبی با اظهار نظر در خصوص وعده رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروها از افغانستان می‌نویسد: وعده بازگرداندن نظامیان یک قول غیر واقعی به نظر می‌رسد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، رونامه نیویورک تایمز در مطلبی می‌نویسد: وعده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر بازگرداندن همه سربازان آمریکایی از افغانستان به سرزمین مادری آنها تا پایان سال با نظرداشت وضعیت واقعی امور و شرایط کنونی تأیید نمی شود و در انتظار واکنش مثبت رای دهندگان قبل از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۳ نوامبر است.

این نشریه یادآوری می کند که وعده پایان دادن به درگیری های بی پایان ارتش آمریكا در خاورمیانه می تواند به طور قابل توجهی در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ ، كه با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور این كشور پایان یافت ، نقش عمده را در پیروزی وی در انتخابات گذشته بازی نمود.

در واقع، ترامپ هزاران نظامی آمریکایی را از افغانستان، عراق و سوریه بیرون کشید و هزاران آمریکایی دیگر را دراین مناطق داغ باقی گذاشت. این روزنامه می نویسد، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده جلوگیری از مداخلات بزرگ نظامی در خاک دیگر کشور ها را از دستاورد های خود می‌داند اما به بهانه دفاع در برابر تهدیدهای ناشی از ایران، در حال ایجاد حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس است.

روزنامه به نقل از دانا استرول از انستیتوت سیاست خاورمیانه واشنگتن آورده است: “حلقه گمشده این است كه دهها هزار نیرو در حال حاضر در خاورمیانه برای پشتیبانی ازعملیات در منطقه و فراتر از آن مستقر می‌باشند.”

روزنامه خاطرنشان کرد: “رئیس جمهور آمریکا حضور نظامی خود را در عربستان افزایش داده است. این نیروها در دوره ریاست جمهوری وی بیرون آورده نشدند. سخنان وی با استقرار واقعی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در حال حاضر مطابقت ندارد”

به گفته این روزنامه ، اکنون حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه حضور دارند که این تعداد نسبت به پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تا حدودی کمتر است. این رقم در پایان سال ۲۰۱۷ در دوره ترامپ ، تقریباً به ۲۶ هزار نفر رسید و سپس در ماه های آخر سال جاری به تدریج کاهش یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا در تاریخ ششم اکتبر از خروج كامل نیروهای آمریكایی از افغانستان تا پایان سال، حدود دو ماه ونیم دیگر خبر داد. او در توئیتر نوشت: «گروه کوچکی از مردان و زنان دلیر آمریکایی را که هنوز در افغانستان خدمت می‌کنند باید تا کریسمس به خانه بازگرداند.». ترامپ جزئیات بیشتری در این باره مطرح نکرد.

آمریکا اواخر فبروری سال جاری توافقنامه‌ای را با گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا کرد تا خروج تدریجی سربازان ناتو از خاک افغانستان امکان‌پذیر شود و جنگ ۱۹ ساله با گروه طالبان پایان گیرد. در مقابل طالبان نیز متعهد شدند در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت و مذاکرات صلح را با دولت افغانستان آغاز کنند.

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان یکی از وعده‌های دونالد ترامپ در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری بود. ترامپ اکنون در آستانه انتخابات سوم نوامبر گفته است که می‌خواهد سربازان آمریکایی را تا کریسمس به کشور بازگرداند و وعده خود را عملی کند.

هم‌‌اکنون حدود هشت هزار و ۶۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.