Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 26806
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 اکتبر 2020 - 19:10 |

سکوت طالبان در برابر حملات نیروهای آمریکایی در هلمند

سکوت طالبان در برابر حملات نیروهای آمریکایی در هلمند

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی در صفحۀ توییترش نوشته است، طالبانی که بر هلمند حمله کرده‌اند به ایران نزدیک‌اند.

آقای نبیل ادعا کرده است، طالبانی که به قطر به خاطر گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان رفته بر تمام گروه طالبان کنترل ندارند، از این رو نمی‌توانند در ملاءعام اعتراف کنند، طالبانی که به هلمند حمله کرده‌اند نزدیک به کشور ایران‌اند.

پس از حملۀ طالبان به هلمند و تصرف حوزۀ چهارم شهر لشکرگاه از سوی طالبان و حمله‌های این گروه بر بخش‌هایی از این شهر، روز گذشته نیروهای آمریکایی چندین حملۀ هوایی در هلمند در برابر طالبان انجام دادند.

آقای نبیل ادعا کرده است، طالبانی که به قطر به خاطر گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان رفته بر تمام گروه طالبان کنترل ندارند، از این رو نمی‌توانند در ملاءعام اعتراف کنند، طالبانی که به هلمند حمله کرده‌اند نزدیک به کشور ایران‌اند.

با وجود آن‌که پس از امضای توافق‌نامه میان طالبان و آمریکا، بر سر کاهش خشونت‌ها موافقت شده بود و آمریکایی‌ها نیز گفته بودند که حملات هوایی‌شان را بر طالبان متوقف خواهند کرد، اما طالبان تاکنون در بارۀ حملات نیروهای هوایی آمریکا بر این گروه در هلمند به صورت رسمی ابراز نظری نکرده‌اند.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون هیأت گفت‌وگوکنندۀ طالبان تنها در صفحۀ توییترش حملۀ نیروهای هوایی آمریکا در هلمند را جنایت خوانده است و بیشتر از این چیزی نگفته است.

به باور کارشناسان مسایل سیاسی، حمایت گروهی از طالبان توسط ایران به دور از واقعیت نیست زیرا شاخه‌هایی از گروه طالبان توسط کشورهای ایران، چین و روسیه تمویل می‌شود.

بسم‌الله رنجبر، کارشناس مسایل سیاسی و آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید، روسیه، ایران و چین کشورهایی هستند که نگران حضور آمریکا در افغانستان هستند و از این‌رو آنان طالبان را حمایت می‌کنند.

به گفتۀ آقای رنجبر، این کشورها در کنار این‌که اسلحه و پول به طالبان می‌دهند، حتی ممکن است پایگاه‌های نظامی در اختیارشان قرار دهند.

آقای رنجبر می‌افزاید، سکوت طالبان در برابر حملۀ نیروهای آمریکایی به هلمند نشان می‌دهد که آنان نمی‌خواهند به روند گفت‌وگوهای صلح آسیب برسانند.

به باور آقای رنجبر، طالبان در یک نقطۀ عطف تاریخی قرار دارند و نمی‌خواهند با واکنش زودهنگام در فرصت پیش آمده رخنه ایجاد کنند و با مسأله برخورد دیپلماتیک می‌کنند.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی می‌گوید که این حمله‌ها بر اساس توافق‌نامۀ آمریکا با طالبان و پشتی‌بانی از نیروهای افغانستان انجام شده‌اند.

جنرال اسکات میلر، فرماندۀ کل نیروهای آمریکایی در کشور می‌گوید که حمله‌های تهاجمی طالبان بر ولایت هلمند با توافق‌نامۀ دوحه سازگار نیست و باید این حمله‌ها بی‌درنگ متوقف شوند.

حملۀ طالبان بر هلمند در حالی صورت می‌گیرد که طالبان پیش از این گفته بودند که به بزرگ شهرها حمله نخواهند کرد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان، پس از توافق صلح آمریکا و طالبان بارها گفته است که این گروه خشونت را کاهش می‌دهد و به شهرهای بزرگ حمله نمی‌کند.

در این حال گروه طالبان بارها گفته‌اند که حملات آنان بر نیروهای امنیتی، در واکنش به حملات این نیروهاست.

مولوی خیرخواه، یکی از اعضای گفت‌وگوکنندۀ طالبان پیش از این در مصاحبه‌هایش گفته بود که حملات آنان فقط در واکنش به حملات نیروهای امنیتی است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.