Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 26116
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 11:45 |

نگرانی از گسترش زمینه تخریب روند مذاکرات

نگرانی از گسترش زمینه تخریب روند مذاکرات

شورای اجتماعی تحکیم برای صلح افغانستان می‌گوید که اگر حکومت و طالبان از مسایل حاشیوی صرف نظر نکنند و مذاکرات بیش ازین به درازا کشیده شود، زمینه تخریب این روند بیشتر فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پامیر، گل رحمان قاضی، عضو شورای تحکیم صلح، روز چهارشنبه( ۹، میزان ) در یک کنفرانس خبری اظهارداشت که روند مذاکره صلح ضعیف بوده و مداخلات کشور های بیرونی در این پروسه بیشتر خواهد شد.

آقای قاضی بیان کرد، نهاد های ذیدخل داخلی و خارجی باید در قسمت سرعت روند مذاکره و نظارت همه جانبه همکاری نموده و مردم افغانستان را در جهت تحقق صلح پایدار یاری کنند.

وی افزود: برای رسیدن به صلح، ایجاد حکومت موقت و یا سرپرست با حفظ دست آوردهای ۱۸ سال گذشته یکی از ضرورت‌های اساسی در جریان گفتگوهای بین‌الافغانی است و این حکومت باید باحفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته و نظام کنونی ایجاد شود تا روند انتقالی و حل مسائل کلان ملی را به دوش گیرد.

او گفت؛ با آنکه ازآغاز مذاکرات بین‌الافغانی بیش از دو هفته می‌گذرد، اما بی‌اعتمادی طرف‌های درگیر جنگ اصلی ترین موانع بر سر راه مذاکرات و پروسه صلح است که باید این بی اعتمادی هرچه زودتر حل و جای خود را به اعتماد تبدیل کند.

از سوی هم، مولوی تاج الدین نوری، رئیس شورای تحکیم برای صلح می‌گوید که همه‌ای مردم افغانستان تنشه‌ای صلح است اما دو طرف درگیر نیز از این فرصت پیش آمده استفاده درست نمایند. در غیر آن، زمینه برای مخالفان صلح فراهم شده و این پروسه به سادگی تخریب خواهد شد.

آقای نوری گفت، «فرصت ایجاد شده، اما باید نیت برای آرودن صلح پایدار باشد نه این که برای رسیدن به قدرت و منافع شخصی.»

وی تاکید کرد که دو طرف باید هرچه زوتر به توافق صلح برسند تا جنگ و خشونت‌ها به صورت دایمی پایان یابد. تا زمانی که علل اصلی جنگ از میان برداشته نه‌شود، افغانستان به صلح دایمی دست پیدا نمی کند.

این درحالی است که اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند: تازمانی که طرفین مذاکره کننده نتوانند روی طرحی که منجر به کاهش جنگ در کشور شود، به توافق نرسند، صلح در کشور ناممکن خواهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.