Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 27063
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 18 اکتبر 2020 - 18:40 |

وزارت زراعت: ۳۵ درصد جمعیت کشور با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند

وزارت زراعت: ۳۵ درصد جمعیت کشور با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند

به گزارش خبرگزاری پامیر، وزارت زراعت آبیاری و مالداری ضمن تجلیل از روز جهانی غذا، می‌گوید که ۳۵ درصد جمعیت کشور با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند.

حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، روز یک‌شنبه، بیست‌وهفتم میزان مراسم تجلیل از روز جهانی غذا، گفت که همه‌گیری ویروس کرونا، افغانستان را شدیداً متاثر کرده و همین اکنون ۱۰.۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور، در حالت بحرانی زنده‌گی می‌کنند و با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند.

غفوری بیان داشت که افغانستان با وجودی که با بحران‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ مواجه است، در بخش تولید گندم دست‌آوردهای خوبی داشته است. وی افزود که افغانستان از جمله کشورهایی است که بیش‌ترین استفاده از گندم دارد و امسال میزان تولید گندم در این کشور با پنج درصد افزایش به ۵.۱ میلیون تُن رسیده است.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت یادآور شد که در سال آینده با وجود پروژه‌های بزرگ، آبیاری بیش‌تر ساحات و کارهایی که در زمین‌های تحت کشت عملی می‌شود، تولید گندم به شش میلیون تُن خواهد رسید.

وی گفت که امسال نیز دو پروژه بزرگ در عرصه‌ی زراعت و آبیاری راه‌اندازی شده است. او توضیح داد که این پروژه‌ها، شامل راه‌اندازی برنامه مدیریت محصولات زراعتی و پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی می‌شود.

غفوری گفت که پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی در برگیرنده احیای سیستم‌های آبیاری، مدیریت آب‌ریزه‌ها و تهیه تخم اصلاح‌شده گندم است. او تاکید کرد که از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی حدود ۱۲ ‌هزار ساختمان شامل ذخیره‌گاه‌ها و سردخانه‌های صفر انرژی در سراسر کشور برای باغداران و دهقانان در حال ساخت است.

به گفته‌ی او، روی این دو پروژه زراعتی که از سوی وزارت‌ زراعت راه‌اندازی شده است، بیش از ۱۴ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری شده است.

طبق معلومات وزارت زراعت، راه‌اندازی این پروژه‌ها برعلاوه‌ی این که ده‌ها هزار فرصت شغلی دایمی و موقتی ایجاد کرده، به رفع گرسنه‌گی و تامین مواد غذایی نیز کمک زیادی می‌کند.

در همین حال، راجندرا آریال، رییس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد «FAO» در افغانستان، می‌گوید که شیوع ویروس کرونا در جهان روی سکتور زراعت تاثیرات منفی زیادی گذاشته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.