Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 27640
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 27 اکتبر 2020 - 11:40 |

کاهش تلفات غیر نظامیان در افغانستان؛ کشته‌شدن‌ ۲۱۱۷ نفر در ۹ ماه

کاهش تلفات غیر نظامیان در افغانستان؛ کشته‌شدن‌ ۲۱۱۷ نفر در ۹ ماه

به گزارش آژانس خبری پامیر، سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود گفته که در ۹ نخست سال جاری میلادی، دو هزار و ۱۱۷ غیر نظامی افغان کشته و ۳ هزار ۸۲۲ نفر زخمی شده‌اند. نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید، تلفات غیر نظامیان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، کاهش یافته‌است.

براساس گزارش سازمان ملل که امروز (سه شنبه، ۶ عقرب) منتشر شد، هرچند تلفات غیر نظامیان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته‌‌است؛ اما مذاکرات صلح افغانستان نتوانسته‌‌در کل تلفات غیر نظامیان را متوقف بسازد.

طبق این گزارش، در این مدت دو هزار و ۱۱۷ غیر نظامی کشته و ۳ هزار و ۸۲۲ نفر زخمی شده‌اند

این گزارش نشان می‌‌دهد که ۳۱ درصد از قربانیان در ۹ ماه اخیر کودکان و ۱۳ درصد هم زنان بوده‌اند.

سازمان ملل مخالفان مسلح دولت را عامل ۵۸ درصد تلفات غیر نظامیان دانسته‌ و همچنین ۲۸ درصد از تلفات غیر نظامیان را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده‌است.

یوناما گفته که تلفات افراد ملکی منسوب به نیروهای طرفدار دولت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، ۳۴ درصد کاهش یافته‌است که دلیل اصلی آن کاهش جدی در حملات هوایی نیروهای خارجی از ماه مارچ ۲۰۲۰ به این سو است.

در این گزارش سازمان ملل آمده که تلفات غیر نظامیان از سوی طالبان شش درصد افزایش یافته‌است.

همچنین تلفات غیر نظامیان بر اثر حملات گروه‌های ناشناخته افزایش داشته؛ اما حمله‌‌های گروه‌ داعش کاهش داشته‌‌اند.

در پایان این گزارش، سازمان ملل گفته‌‌است که تلفات غیرنظامیان در حمله‌‌های هوایی نیروهای دولتی ۷۰ درصد افزایش داشته‌‌ که این مورد نگران‌کننده‌است.

یوناما از طرف‌های درگیر خواسته که دست‌کم برای حفظ جان مردم، به گفتگو اولویت دهند.

این نهاد گفته که مذاکرات صلح افغانستان فرصتی را برای طرفین درگیر فراهم می‌کند تا زیان‌های جبران‌ناپذیر و تأثیر مخربی را که جنگ بر افغان‌ها به بار آورده، مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر می‌گذرد؛ اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

همزمان خشونت‌های طالبان در افغانستان نیز به صورت کم‌سابقه‌ای افزایش یافته و علیرغم درخواست‌های مکرر مراجع ملی و بین‌المللی برای کاهش خشونت و استقرار آتش‌بس، طالبان تاکنون به این خواسته‌ها تمکین نکرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.