Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 27072
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 18 اکتبر 2020 - 18:55 |

ارمنستان از خطر شیوع طاعون در منطقه درگیری قره‌باغ هشدار داد

ارمنستان از خطر شیوع طاعون در منطقه درگیری قره‌باغ هشدار داد

وزارت صحت ارمنستان از خطر فعال‌شدن کانون‌های بیماری واگیردار طاعون در صورت ادامه جنگ در منطقه درگیری قره‌باغ کوهستانی، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری پامیر، وزارت صحت ارمنستان امروز (یکشنبه، ۱۸ اکتوبر) با نشر خبرنامه‌یی نوشته است: ” جنگ و درگیری در مناطق طبیعی طاعون زانگرس قره‌باغ و پریاراک درجریان است جایی که هم عوامل بیماری‌زا و هم ناقلان بیماری وجود دارند. نبود شرایط برای جابه جایی اجساد کشته شدگان به منظور دفن یا تعویض باعث شده است که اجساد محیط مناسبی برای تغذیه و پرورش حشرات و حیوانات وحشی شوند که ناقل طبیعی بیماری عفونی هستند”.

وزارت صحت ارمنستان خاطر نشان ساخته است که عاملین بیماری‌زای عفونی، منجمله عوامل خطرناک برای مدت طولانی در محیط طبیعی زنده می‌مانند، که همه پیش نیازهای شیوع و همه گیری‌ها را ایجاد می‌کند.

در ادامه خبرنامه آمده است: “نبردها ممکن است باعث فعال‌سازی کانون‌ها و بالابردن خطر انتقال بیماری‌های عفونی مانند طاعون، تولارمی و لپتوسپیروز شود. سرایت بالا و مرگ و میر ناشی از طاعون تهدیدی برای بیماری‌های گسترده محسوب می‌شود”.

همچنان هشدار داده شده است که آلودگی محیط زیست، تولید مثل جوندگان، شیوع بیماری‌های عفونی، نه تنها برای مناطق درگیر بلکه برای کشورهای همسایه منطقه نیز خطرناک است. داکتران ارمنی گفته اند: “از جمله ایران با در نظر گرفتن فاصله کم، گستره جغرافیایی و وجود دریای ارس، از نظر خطر گسترش عفونت به مناطق حاشیه دریا از طریق آبراهه‌ها بسیار زیاد است”.

در پایان خبرنامه ذکر شده است که آسیب به سیستم‌های آبرسانی کار بر روی پاک‌کردن و ضدعفونی کردن را غیرممکن می‌سازد، که خطر ظهور و گسترش بیماری‌های دیگر مانند وبا، هپاتیت A، اسهال خونی را ایجاد می‌کند. وزارت صحت ارمنستان معتقد است که مسئولیت در صورت شیوع و شیوع بیماری به عهده طرف آذربایجانی خواهد بود که “الزامات توافقنامه آتش‌بس برای خارج سازی اجساد کشته شدگان را نقض کرده است”.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.