Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 26147
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 18:56 |

ارمنستان خواستار لغو عضویت افغانستان در سازمان پیمان امنیت جمعی شد

ارمنستان خواستار لغو عضویت افغانستان در سازمان پیمان امنیت جمعی شد

پارلمان ارمنستان پیشنهاد کرده است تا عضویت افغانستان به عنوان ناظر در سازمان پیمان امنیت جمعی، لغو شود.

به گزارش خبرگزاری پامیر، پارلمان ارمنستان پیشنهاد کرده است که پس اعلام حمایت حکومت افغانستان از آذربایجان، افغانستان از عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان ناظر، محروم شود.

پارلمان ارمنستان این درخواست را به مجمع پارلمانی این سازمان فرستاده است.

قابل ذکر است که اخیرا جمهوری افغانستان ضمن حمایت از جمهوری آذربایجان در مسئله قره باغ، خواستار آتش بس و حل و فصل مسائل بین باکو و ایروان از طُرُق مسالمت آمیز شد.

وزارت امور خارجه افغانستان با نشر یک خبرنامه نگاشته بود:” وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان نگرانی خود را نسبت به تنش ها و تقابلات تشدید شده ی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ (ناگورنی) ابراز می دارد، و از وجود تلفات و خسارات مادی و انسانی پیش آمده در این درگیری ها نیز ابراز تاسف می کند. منطقه ناگورنی قره باغ به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته شده است. افغانستان خواستار اتمام اشغال قره باغ است، و از تلاش های ملت و دولت آذربایجان و دیگر کشورها در این راستا حمایت می کند”.

وزارت دفاع آذربایجان به تاریخ ۲۷ سپتمبر اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان مناطق مسکونی در منطقه سرحدی قره‌باغ را تیرباران کرده است که در نتیجه آن افراد ملکی جان باخته اند. براساس اعلامیه وزارت دفاع ارمنستان، قره‌باغ “هدف حملات هوایی و راکتی” قرار گرفته است.

شماری از کشورها منجمله روسیه و فرانسه طرفین را به خویشتن‌داری فرا خوانده اند. ترکیه اعلام کرده است که در صورت درخواست، آماده است از آذربایجان حمایت کند.

بحران قره‌باغ در ماه فبروری سال ۱۹۸۸ زمانی آغاز شد که ولایت قره‌باغ کوهستانی خودمختاری اعلام نموده و اخراج‌شدنش از ساختار آذربایجان را اعلام کرد.

در جریان رویارویی مسلحانه سال‌های ۱۹۹۲ – ۱۹۹۴ آذربایجان کنترول بر قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه مربوط به آن را از دست داد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.