Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26303
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 اکتبر 2020 - 18:20 |

بزرگداشت از هشتصد و سیزدهمین سالروز مولانا در بلخ

بزرگداشت از هشتصد و سیزدهمین سالروز مولانا در بلخ

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ امروز یکشنبه طی مراسمی، از هشتصد و سیزدهمین سالروز بزرگداشت شاعر فرزانه و عارف وارسته مولانا جلال‌الدین بلخی بزرگداشت به عمل آورد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره مولانا جلال‌الدین بلخی با حضور مقام‌های دولتی و محلی، مراکز علمی و فرهنگی، رسانه‌ها، شاعران و نویسندگان بلخی در هوتل مرمرین شهر مزارشریف برگزار شد.

در حاشیه‌ی این مراسم، نمایشگاه بزرگ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی نیز گشایش گردید. در این نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنرمندان رسامی، نقاشی، شعر و نویسندگی و همچنین انواع کتب و سایر آثار باستانی و قدیمی به تماشای عموم گذاشته شد.

طی این مراسم، معین امور فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور، محمد اسحاق رهگذر والی بلخ و رئیس شورای ولایتی به ایراد سخن پرداختند. خوانش مثنوی و شعرهای مولوی، تئاتر، موزیک و نواختن سازهای محلی، اهدای تقدیرنامه به شاعران و نویسندگان از دیگر برنامه‌های این همایش می‌باشد.

ایجاد رشته مولاناشناسی در دانشکده‌های کشور، حفظ و نگهداری از آثار مولانا در موزیم بین‌المللی افغانستان و پیگیری دوسیه مثنوی و معنوی مولانا در کشورهای همسایه ایران و تاجکستان نیز از جمله درخواست‌های شاعران و نویسندگان ولایت بلخ از معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ بوده است.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که باقی‌مانده خانه‌ی مولوی بزرگ در ولایت بلخ به صورت خرابه بوده و هیچ طرح و برنامه‌ای برای بازسازی بیت مولانا از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره نگهداری از آثار باستانی کشور روی دست گرفته نشده است.

با وجود آنکه کشورهای اروپایی و آسیایی در مورد مولوی‌شناسی بیش از هزاران نسخه و جلد کتاب چاپ کرده‌اند؛ اما از طرف دولت اسلامی افغانستان که زادگاه آن عارف وارسته است، هیچ کار علمی و فرهنگی و ادبیاتی صورت نگرفته است.

شایان ذکر است که این برنامه بزرگ‌داشت از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و مراکز علمی و فرهنگی و رسانه‌های ملی و بین‌المللی ولایت بلخ در سالن اجتماعات هوتل مرمرین در مرکز شهر مزارشریف برگزار گردید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.